2021-01-15 09:30Blog post

Fortsatt framåt gäller

Sommarkväll i Östersund, foto Göran StrandSommarkväll i Östersund, foto Göran Strand

Nytt år är påbörjat och vi hoppas att 2021 ska bli ett ljusare och friskare år. Även om vaccineringen för Covid-19 kommit igång så måste vi fortsätta hålla i! Att hålla avstånd gäller fortfarande i allra högsta grad. Att hålla ut är nödvändigt. Att hålla igång är en förutsättning för att vi ska ta oss vidare framåt detta ”Hoppets år”.

Något vi verkligen hoppas på är att kunna ses på Årskonferensen den 15-16 september i Östersund, då vi även ska kora Årets Stadskärna 2021. Sista datum för att skicka in ansökan för nominering till Årets Stadskärna är den 28 februari. Inom kort kan ni börja anmäla er och boka hotell. Till dess fortsätter vi att tillsammans göra det bästa av situationen.

Vi fortsätter att träffas digitalt

Nationellt BID-FORUM

Vi inleder året med BID-Forums första frukostwebinar den 26 januari kl 08.30-09.30 som handlar om ”Kommunens roll och engagemang i BID-processen”. Inbjudna gäster är Pia Almström, KSO Kävlinge, Roger Fredriksson, KSO Ronneby, Jeanette Ovesson, KSO Simrishamn och Karin Örjes, Kommunalråd (C), Borlänge som kommer att berätta varför de valde att investera i ett helt nytt arbetssätt för att utveckla sin samverkan med näringslivet. Se inbjudan här

Nästa frukostwebinar är 19 mars med temat ”Hur man jobbar i en driftsorganisation”. Boka i din kalender redan nu, program kommer.

Premiär för DIGITAL Citygroupsträff 9 februari

Våra uppskattade och populära Citygroupsträffar genomför vi som planerat, men den 9 februari genomförs den digitalt!  Se inbjudan här. Anmäl dig här

FOKUS 59

Ny webinarserie med start 4 mars kl 10.00-10.59 – Tema: Hur ska vi fylla tomma lokaler i centrum på kort och lång sikt?

Tillsammans med Sveriges Centrumutvecklare har vi tagit fram en ny webinarserie med start den 4 mars kl 10.00-10.59. Varje träff har fokus på ett aktuellt ämne där 2-3 gäster från olika städer, sakkunniga forskare etc ger sin bild och delar sina erfarenheter samt svarar på deltagarnas frågor. Målgruppen är endast medlemmar i Svenska Stadskärnor och Sveriges Centrumutvecklare.

Boka datum – program kommer!

De digitala träffarna varar max 59 minuter och arrangeras första torsdagen i månaden med undantag för april månad. Vi börjar den 4 mars och därefter följande datum: 8 april, 6 maj, 3 juni, 2 september, 7 oktober, 4 november och 2 december.

Våra utbildningar 2021

16-17 mars UCM BID-Managerutbildning i Borlänge Läs mer här

21-23 april UCM Basic Stads-, plats- och centrumutveckling i Malmö. Läs mer här

4-6 maj UCM Personligt Ledarskap läs mer här

12-14 okt UCM Det coachande ledarskapet läs mer här

2-4 november UCM Basic Stads-, plats- och centrumutveckling, program kommer

Vad innebär den nya pandemilagen?

Med tanke på den nya pandemilagen som gäller från och med 10 januari har vi samlat länkar till våra huvudpartners hemsidor som är specifikt inriktade till handel, fastighetsägare, besöksnäring samt kommuner.

Svensk Handels hemsida hittar du information om den nya pandemilag, nya förordningar och nya föreskrifter och allmänna råd – det här bör du känna till som handlare. Läs även "Riktlinjer för handeln med anledning till Covid-19"

Även på Fastighetsägarna GFR:s hemsida finns aktuell information gällande coronapandemin.

Medlemmar i Visita hittar också aktuell info på deras hemsida

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har inte någon formell krisledningsroll, men följer utvecklingen nära och har fortlöpande kontakt med myndigheter, där SKR lyfter de behov som kommuner och regioner har. SKR tar även fram information som särskilt rör kommuner och regioner med anledning av det nya coronaviruset, främst arbetsgivarrelaterade frågor. Läs mer på deras hemsida bl a information för kommuner och regioner om sjukdomen covid-19 och det nya coronaviruset (SARS-CoV-2).

About Svenska Stadskärnor AB

Svenska Stadskärnor är en branschöverskridande icke-vinstdrivande medlemsorganisation med syfte att skapa levande orter och livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Våra främsta partners är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige. Vi samlar ca 200 organisationer och kommuner och är representerade av medlemmar i 115 svenska orter och städer.