2020-12-03 13:42News

Nyhetsbrev december 2020

Amazon rullar vidare

Amazon har nu, en gång för alla gjort sitt beryktade intåg i Sverige. Vad effekterna blir får framtiden utvisa men vi på Extend Commerce  är väl förberedda och ser att Amazon fungerar bra med våra lösningar, vilket ger goda möjligheter för många av våra kunder. Som världens största logistiktjänst är Amazon en kanal som många givetvis tilltalas av, och med en integration mot Amazon så öppnas nu hela världen som marknad.

"Sådant som Amazon tycker är viktigt hanterar vi på ett bra sätt sedan länge. Vår kontroll på lager och saldo liksom lösningar inom logistik gör att Amazon och Extend  Commerce är en perfekt matchning skulle jag säga", säger Mathias Bredin, Sälj- och marknadschef på Extend Commerfe.

Amazon har idag två huvudsakliga spår: Fulfilled by Merchant (FBM) där man själv sköter försörjningen och Amazon blir en ren marknadsplats. Man lägger helt enkelt upp sina produkter i deras shop, och betalar för att man säljer på deras marknadsplats. Det andra spåret kallas för Fulfilled by Amazon (FBA) och det är också det som man ofta förknippar med Amazon. De har då ens lager i en tredjepartslösning och produkterna flyttas fysiskt till deras lager. Amazon håller sedan med lagret och sköter också försäljningen.

Utifrån Extend Commerce perspektiv har vi kollat på båda lösningarna men fokuserar i första läget på Fulfilled by Merchant (FBM) då det ofta blir ett naturligt första steg.

"Vi har tillsammans med en Amazon-expert gjort en analys kring hur vi på Extend Commerce kan hjälpa våra kunder att använda Amazon på bästa sätt. Vi har också identifierat vilken typ av kunder som bör sälja här och vilka som också lyckas på Amazon".

En kanal av flera

Idag pratar man ofta om att finnas på flera marknadsplatser och i flera säljkanaler och det är också här som Amazon gör sig bäst; som en kanal jämte andra och som en del av ett större sammanhang.

Om du är nyfiken på hur Extend Commerce kan skapa en integration till Amazon, kontakta oss så berättar vi mer. Analysen i sin helhet finns här Amazon pres.

DreamLogistics och Extend Commerce i samarbete

När det gäller e-handel är leveransen A och O. Här krävs precision, teknik och samarbete — och var sak till rätt person. För att allt ska fungera behöver systemen bakom samarbeta, och nya ekosystem av tjänster, lösningar och produkter växer fram. Nu finns ytterligare en möjlig kombination: DreamLogistics och Extend Commerce.

Det var när en kund som sedan tidigare samarbetar med tredjepartslagret DreamLogistics behövde ett system för order management som vi på Extend Commerce kopplades in. Systemen integrerades med varandra, funktionaliteten säkerställdes och nu finns en standardkoppling till DreamLogistics system tillgänglig.

Integration till DreamLogistics innebär att vi mer eller mindre erbjuder en ”plug and play”-lösning om man är kund hos Extend Commerce. Man kan också vända på det; om man är kund hos DreamLogistics så kan man lika smidigt addera order management, inköp och andra tjänster från oss.

Analysera mera!

Actigate är en Business Intelligens-leverantör med fokus på att automatisera, analysera och presentera data. Precis som Extend Commerce jobbar de med Fortnox, och tillsammans kan vi erbjuda ett avancerat analysarbete utifrån data från din verksamhet.

Vill du kunna följa upp flöden och returer? Hitta nya möjligheter och utveckla din affär?

Extend Commerce har nu inlett ett strategiskt samarbete med Actigate, och tillsammans kan vi hjälpa dig att analysera befintlig data på ett smart sätt.

Vill du veta mer? Kontakta Mathias Bredin, Sälj- och marknadschef, Extend Commerce via e-post: mathias.bredin@extend.se eller telefon 0735 18 70 62.

Nya kunder

Välkomna, QiCraft!

QiCraft säljer träningsutrustning under varumärket Techogym till hemmiljöer, gym, hotell och företag och behövde nya muskler till sin lagerservice. I ett nytt samarbete med Extend har bland annat affärssystemet kopplats mot ett centrallager (som hanteras av tredjepartslagret Lagerservice), och vi önskar dem en riktigt stark utveckling framöver.

Välkomna, JCK Produkter!

Hos JCK Produkter i Sävsjö är varje detalj – stor som liten, av plast eller metall – riktigt viktig.

Och för att underlätta order, inköp och lagersystem har ett samarbete med Extend Commerce nu inletts.

Välkomna, New Line!

New Line är en möbelgrossist i Göteborg med fokus på export och import av kvalitetsmöbler i Sverige, Norge och Finland. Extend Commerce tillför en nu Fortnox- integration, webshop B2B, direktleverans och inköpslogik – helt i linje med New Lines framtidsplaner.

Brextend.

Vid årsskiftet lämnar Storbritannien EU – på riktigt – och det kommer påverka fyra funktioner i ditt flöde i Extend Commerce:

Momshanteringen

Från 1 januari 2021 kommer försäljning till Storbritannien tolkas som export, dvs leverans utanför EU. Det innebär att all moms, även till privatpersoner, kommer att tas bort.

Viktigt att komma ihåg!

På ordrar som skapades innan årsskiftet men som levereras efter 31 december behöver du ta bort momsen för privatpersoner manuellt. Om du bara säljer till företag behövs ingen åtgärd.

Intrastatredovisning

Efter Brexit så kommer fysiska flöden till och från England INTE att räknas med i intrastatrapporterna mellan EUs medlemsländer.

Kvartalsrapporteringen

Kvartalsrapporteringen handlar om att rapportera vilka fakturor man gjort till kunder inom EU, där man har fakturerat utan moms då det fanns ett VAT- nummer. Kvartalsrapporteringen kommer att justeras, och Storbritannien kommer inte att vara med efter 31 december 2020.

Konteringsregler

Kom ihåg att även kontrollera era konteringsregler. Försäljning inom EU respektive försäljning som Export kan ha satts upp på olika sätt, så se till att försäljningen till Storbritannien konteras på det sätt ni vill efter årsskiftet.

Om du har frågor kring hur Brexit påverkar dina flöden i Extend Commerce, är du välkommen att kontakta oss.

Öppettid i juletid

Under vecka 53 och vecka 1 (28 december till 8 januari) har vår kundtjänst och support öppet vardagar klockan 09.00-14.00.

20 & 2020

Inför det nya året kan vi med stolthet summera inte bara 2020 utan också tjugo år av fokus på att leverera ett order-, lager- och faktureringssystem i världsklass. Just det här året har förstås varit speciellt, med en global pandemi som har påverkat oss alla. Vi har medvetet accelererat vårt arbete med att identifiera nya värden i vår affär för kunder och partners. Vi har också utbildat oss och samlat kollegor och partners i branschen för att göra en gemensam förflyttning av hela idén om ett molnbaserat affärssystem.

Jag är otroligt stolt över Extend Commerce kundlista. Varje dag gör vi nytta hos företag som vill utvecklas, och utveckla sina affärer. Under året har vi välkomnat en rad nya kunder — inom olika branscher, av olika storlek och med olika förutsättningar. Det som förenar dem är att vi hjälpt dem vidare i sin utveckling. Som leverantör av en viktig funktion ökar vi innovationskraften hos våra kunder och partners som i sin tur effektiviserar och tillgängliggör tjänster och service på nya smarta sätt.

Med detta sagt vill jag önska alla en riktigt God jul och ett Gott nytt år, och en önskan om en ny tid — förhoppningsvis med ett slut på Corona i sikte.

Vänliga hälsningar,

Gabriel

About Extend Commerce AB

Extend är ett nav för alla dina ordrar, som kommer från olika kanaler som webbbutiker, e-post eller elektroniskt överförda. Extend gör det enkelt för dig att få kontroll över alla dina ordrar, på ett ställe. Extend effektiviserar & hanterar affärskritisk processer för ekonomi, lager, och orderinformation mot multipla partners, kanaler & marknader. Extend ger kontroll och realtids information samt inbyggd logik och intelligens för affärsprocessen.

Mathias Bredin
Head of Sales & Marketing