2020-12-03 14:00Pressrelease

Derome vinner husbranschens pris som årets bästa nollfelsaktör

Utmärkelsen innebär att Derome och Varbergshus har flest hus som slutbesiktigats utan anmärkningar.Utmärkelsen innebär att Derome och Varbergshus har flest hus som slutbesiktigats utan anmärkningar.

Derome och Varbergshus tilldelas i år den åtråvärda utmärkelsen husbranschens bästa nollfelsaktör. Det tillkännagavs idag under Gar-Bo-dagen.

Årets nollfelsaktör premierar det husföretag som under året haft flest hus som slutbesiktigats utan anmärkningar, så kallade nollfelshus. Ett ständigt fokus på förbättringar och kvalitet är några av byggstenarna som ligger till grund för vinsten.

– Vi är glada och stolta över att vara årets bästa nollfelsaktör. Det är ett kvitto på ett fantastiskt engagemang från alla våra medarbetare och entreprenörer och på att vi har fokus på kvalitet i hela byggprocessen. Men att vi har vunnit betyder inte att vi slår oss till ro. Det ligger i vårt DNA att ständigt förenkla och förbättra, säger Peter Mossbrant, vd på Derome Hus.

Motiveringen till utmärkelsen lyder:

”Årets nollfelsaktör har genom ett mycket målmedvetet, konsekvent och systematiskt kvalitetsarbete arbetat för att leverera hus med noll fel vid slutbesiktning. Genom att skapa ett tydligt lärande och därmed förbättringsarbete i organisationen har de lyckats med att leverera en nollfelsprodukt till sina kunder. Företaget har stort fokus på kvalitetsfrågor genom hela byggprocessen.”

Trygghet för kunderna
Derome Bostad och Varbergshus ingår i Deromekoncernen, Sveriges största familjeägda träindustri med verksamhet inom kedjan från skog till färdigt hus. Här finns en gedigen erfarenhet av att utveckla hållbara bostäder i trä och en ständig ambition att utveckla företaget i samverkan med kunder, entreprenörer och medarbetare.

– Att bygga starka relationer och jobba nära våra entreprenörer och samarbetspartners är avgörande för att säkerställa en hög kvalitet och ett ökat lärande. Vårt fokus på att leverera nollfelsbesiktningar gynnar alla som är involverade i husbygget och inte minst våra slutkunder säger Lars Persson, divisionschef på Varbergshus.

Delad kunskap och glädje
Det är dubbel glädje inom Derome eftersom utmärkelsen delas av Derome Bostad och Varbergshus. Det finns goda möjligheter till kunskapsutbyte och att dra nytta av varandras styrkor.

– Vi är olika bolag och varumärken, men jobbar tätt ihop berättar Örjan Jonsson, divisionschef inom Derome Bostad. Vi har en prestigelös och nyfiken kultur – också med visst inslag av tävlingsinstinkt – och det bidrar till att vi delar kunskap och erfarenheter för att lära av varandra.

Gar-Bo lyfter branschinitiativ
Utmärkelsen årets nollfelsaktör är en del av ett årligt event där försäkrings- och tjänsteföretaget Gar-Bo uppmärksammar initiativ i branschen som bidrar till en bättre kvalitet inom byggbranschen.

– Vår målsättning med eventet är att uppmärksamma initiativ som bidrar och leder till bättre kvalitet i branschen. Vi hoppas att alla deltagare har blivit inspirerade i någon form och tagit med sig någon del hem till sin organisation för att tillämpa där, säger Anders Gistrand, Försäljnings- och marknadschef på Gar-Bo.

About Derome

Derome är idag Sveriges största familjeägda träindustri, det har vi blivit genom att hela tiden tillgodose kundernas behov. Vi har sex affärsområden, som samtliga bedriver utveckling och utmanar rådande normer. Vi verkar inom hela kedjan från skog till färdigt hus och har genom våra affärsområden en unik bredd av spetskompetens. Idag är vi 2300 medarbetare och beräknas omsätta 8,5 miljarder kronor under 2020.

Peter Mossbrant
Vice VD