2020-12-03 13:19Pressrelease

Grönska och Light Flex Technologies vann Stockholms Accelerationsstipendium 2020

Grönska och Light Flex Technologies – vinnare av Stockholms Accelerationsstipendium 2020. Fotograf bild t.v. Johan Marklund Grönska och Light Flex Technologies – vinnare av Stockholms Accelerationsstipendium 2020. Fotograf bild t.v. Johan Marklund

I samband med att Stockholms innovationsstipendium delas ut har två finalister från de senaste fem årens tävlingar chans att vinna Stockholms Accelerationsstipendium på 250 000 kr för att vidareutveckla sin innovation. Årets vinnare blev Grönska och Light Flex Technologies.

Juryn bestående av experter från Stockholms innovationsekosystem och näringsliv valde bland de ansökande ut de två innovationer med störst utvecklingspotential utifrån följande motiveringar:

Stipendiat nr 1: "Med tydlig hållbarhet, i både affärsidé, produkt och affärsmannaskap, vinner det här bidraget Stockholms Accelerationsstipendium för sitt enträgna arbete från att ha gått från en källare i Hammarbyhöjden till att bli marknadsledande inom sitt område. Med affärsmodellen bevisad, en patenterad lösning och en framtidssäkrad idé, väljer vi att ge Stockholms Accelerationsstipendium 2020 till Natalie de Brun Skantz, Robin Lee och Petter Olsson med innovationen Grönska."

Stipendiat nr 2: "Sällan har vi sett ett sådant bra möte mellan design och teknik. Bidraget har på väldigt kort tid uppvisat bra affärer och lyckats ta patent i så gott som hela världen. Med en global marknad och en produkt för såväl konsument som industri, anser vi detta bidrag ha tävlingens kanske största accelerationspotential. Vinnare av Stockholms Accelerationsstipendium 2020 är Viktoria Backsin, Håkan Melin och Robert Kull med innovationen Light Flex Technologies."

Grönska har utvecklat nästa generations småskaliga lösning för vertikal odling och kommer använda pengarna till att accelerera spridningen av denna teknik i Sverige och utomlands.

Vi är så ärade och glada över att få Stockholms Accelerationsstipendium. Precis som med Innovationsstipediet så ser vi detta som en kvalitetsstämpel och en bekräftelse på att vi jobbar åt rätt riktning, vilket känns fantastiskt. Vi ser fram emot att kunna jobba vidare för ett smartare matsystem och självförsörjande städer”, säger Natalie de Brun Skantz, medgrundare av Grönska.

Light Flex Technologies som bland annat integrerar aktivt ljus i kläder, kommer utnyttja stipendiet för att satsa på en marknad med ett kraftigt ökat behov för deras produkter.

”Vi är så glada och stolta över utmärkelsen och stipendiet kommer väl till pass nu när vi bland annat siktar mot Micro mobilty marknaden. Behovet för ensamtransporter har ökat dramatiskt och där behövs bra lösningar för ökad synlighet”, säger Victoria Backsin, grundare på Light Flex Technologies.

Mer om innovationerna

Grönska vann Stockholms Innovationsstipendium 2016 med sitt yteffektiva odlingssystem för inomhusbruk. De förenar modern teknik, automation och hydroponisk odling för att lokalt producera örter och grönsaker med målet att revolutionera hur vi konsumerar och producerar mat i staden. Grönska har konstruerat en av Europas största vertikala odlingar och den första av sitt slag i Sverige och Norden. Idag producerar man färdiga sallader och örter som säljs till ICA-butiker i Stockholmsområdet, Urban Deli och Coop.

Light Flex Technologies utvecklar och producerar system som skapar ökad säkerhet genom aktivt ljus och möjligheten till uppkoppling och positionering för integration i kläder. Sport- och modeproducenter ser möjligheten att t ex ljussätta en logotype eller ett specifikt mönster, men den stora målgruppen är marknaden för yrkeskläder som varselplagg och andra kläder med krav på hög synbarhet. Systemet innehåller också ett kretskort där funktioner för uppkoppling, sensorer och GPS ger möjlighet att samla in data och positioner eller skicka SOS larm med automatik vid t ex en olycka. Light Flex Technologies var finalist i Stockholms Innovationsstipendium 2015.

Om Stockholms Accelerationsstipendium
Stockholms Accelerationsstipendium möjliggörs genom en donation från Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och delas ut med syfte att stimulera och uppmuntra personer att vidareutveckla eller skala upp sina innovationer. Två stipendier delas ut om 250 000 kronor vardera. Mottagarna av stipendiet erbjuds även kvalificerad rådgivning från Almi, samt kostnadsfri arbetsplats på United Spaces under sex månader. För att söka Stockholms Accelerationsstipendium ska du under de senaste fem åren ha tilldelats en finalplats i Stockholms Innovationsstipendium.

Kontakt:
Kerstin von Bergen, Projektledare, Invest Stockholm, kerstin.von.bergen@stockholm.se, +46 (0) 70 47 280 54

About Invest Stockholm - SE

Invest Stockholm är stadens officiella näringslivsorganisation som arbetar med marknadsföring och utveckling av Stockholm som affärsdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Invest Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region, som är helägt av Stockholms stad.