2020-09-24 13:43Pressrelease

Nu är det dags att sätta fokus på damklockorna igen!

Den 17 oktober håller Kaplans en klockauktion helt inriktad på damklockor.
- Till våra vanliga klockauktioner får vi oftast in herrur, så det känns extra kul att i höst dedikera en hel specialauktion till damur, säger Georgios Batselas chef för Kaplans Klockvärdering.

Vad letar ni efter till auktionen?
Vi har redan fått superfin respons från inlämnarna till auktionen, som tycker att det är roligt att vi lyfter damklockan. Första gången vi satte ihop en Dam-special var 2018, där vi bland annat sålde Britt Eklands klocka på auktionen. Det vore såklart kul att även denna gång få in en klocka med en sådan proveniens. Men generellt så söker vi damur från märken så som Rolex, Breitling, Omega, Cartier, Gucci och Longines, fortsätter Georgios.

Georgios listar tre klockor som utmärker sig bland de första inkomna objekten:
Auktionsnummer 6, en sportig modern stålklocka från Breitling i lite större storlek, 36 mm.

Auktionsnummer 11, är en vintageklocka från 50-talet från det amerikanska märket Wittnauer. Kanske ett okänt klockmärke för många, men som tillverkat klockor sen år 1885 och kommit att bli signifikant för sina diamantinslag i uren. Nummer 11 är i 14K vitguld med diamanter på boetten.

Auktionsnummer 39, här har vi ett ur för den som gillar elegans i form av lyx och diamanter från en av de främsta klocktillverkarna, Patek Philippe. Klockan är en Geneve, Twenty-4, "Eternal Grey" i 18K vitguld med diamanter på både boett, länk och i urtavla.

Se redan inkomna objekt

Har du en klocka du vill sälja?
Besök oss på Biblioteksgatan 5 med din klocka och se vad den skulle ge dig på auktion.
Inlämning pågår fram till den 2 oktober.

För mer information, intervjuförfrågningar eller bilder, tveka inte att höra av dig!

About Kaplans Auktioner

Kaplans är ett familjeföretag i tredje generationen bestående av verksamheter kopplat till handeln med kvalitetsvaror - smycken, klockor, ädelstenar och mode. Mest känt är Kaplans Auktioner, där auktionsverksamheten är ledande i Norden på klockor, smycken och mode. Kaplans finns på den anrika adressen Biblioteksgatan 5 i Stockholm, där butiks- och auktionsverksamhet huserar tillsammans med Kaplans Guldsmedsverkstad. Till Kaplans kommer kunder som vill köpa, sälja, värdera och omarbeta varor. Genom att vi i ett hus samlar alla våra tjänster/bolag har vi förmågan att erbjuda våra kunder unika lösningar till mycket konkurrenskraftiga priser.

Marlene Söder
Marlene Söder