2020-09-24 10:25Pressrelease

Probiotikabolaget ImmuneBiotech har fått USA-patent för GutMagnific®

Frida Björk från patentbyrån AWA och Dr. Sharam Lavasani, vd för ImmuneBiotechFrida Björk från patentbyrån AWA och Dr. Sharam Lavasani, vd för ImmuneBiotech

Amerikanska patentmyndigheten USPTO har godkänt patentskydd för ImmuneBiotechs vetenskapligt utvecklad probiotika GutMagnific®. Detta är ett mycket viktigt steg i ImmuneBiotechs strategi att bli en viktig nischspelare i USA - den enskilt största marknaden för probiotiska kosttillskott, med en årlig försäljning på USD 2 500 miljoner.

GutMagnific® är täckt av en bred patentportfölj och bolaget har ansökningar i alla viktiga marknader.

Den amerikanska patentmyndigheten är känd för att vara kritiskt och ett godkännande i USA kommer att bana väg för godkännande i flera andra länder och marknader. Patentet täcker både produktens komposition och användning.

ImmuneBiotech siktar nu på USA marknaden och har utvalds av Business Sweden till ett Catalyst projekt vilket är ett är tre månader långt, skräddarsytt internationaliseringsprojekt som hjälper Sveriges vassaste startups att utveckla globalt inflytande. Med hjälp av Business Swedens Chicago-kontor tar bolaget fram en strategisks handlingsplan som tar hänsyn till alla regler som finns för att exportera probiotika till USA. I ett första steg kommer GutMagnific® att lanseras i egen regi och sedan via återförsäljare för att nå en bredare marknad.

Bolaget har redan en fot på USA-marknaden, med två amerikanska affärsänglar som har investerat i ImmuneBiotechs pågående nyemission och redan nu amerikanska beställningar av GutMagnific, ofta på rekommendation av läkare.

GutMagnific® är bolagets första produkt i en helt ny probiotisk kategori - ImmuneBiotics™, produkter framtagna med farmaceutisk precision, där olika probiotiska bakteriestammar samarbetar för effekt på flera nivåer genom att återställa samspelet mellan tarmfloran, immunsystemet och tarmens barriärfunktion.

GutMagnific® finns tillgänglig som probiotiskt kosttillskott för konsumenter i Sverige och från andra europeiska länder på www.GutMagnific.com

Effekten av GutMagnific® studeras nu i en randomiserad placebo-kontrollerad klinisk studien som omfattar totalt 90 patienter med ME/CFS, även kallat kroniskt trötthetssyndrom och IBS. ME/CFS är ett relativt nytt sjukdomstillstånd som saknar specifik behandling. Patienterna lider av en förlamande trötthet och utmattning som inte blir bättre av vila. Förutom tröttheten lider patienterna av en lång rad problem som feber, illamående, värk, hjärndimma, koncentrations­svårigheter, minskad stresstolerans och dessutom svåra magbesvär. 80 % lider av tarmsjukdomen IBS (irritable bowel syndrome). ME/CFS uppkommer ofta som kvarstående influensaliknande besvär s.k. post-viral trötthet efter en allvarlig infektion och man befarar att coronaepidemin kommer att öka antalet ME/CFS patienter. I Sverige finns det 40 000 och globalt beräknas 24 miljoner vara drabbade, det är fler än som exempelvis har multipel skleros (MS) eller många former av cancer.

GutMagnific® är ett kosttillskott som innehåller en unik kombination av 5 vetenskapligt utvalda mjölksyrabakterier för att korrigera bakomliggande biologiska orsakerna vid IBS. Produkten är patenterad, helt vegetabilisk och består av dagliga kapslar som innehåller 10 miljarder hälsosamma mjölksyrabakterier i specialkapslar, Capsugel DRCaps, som skyddar från magsyra och frisätter de levande hälsosamma bakterierna på rätt ställe i tarmen.

ImmuneBiotech är ett SmiLe alumnibolag på Medicon Village, Lund.

För mer information, kontakta: Shahram Lavasani, s.lavasani@immunebiotech.com, +46 707 40 86 61

Dr. Shahram Lavasani och Dr. Mehrnaz Nouri, båda grundare och uppfinnare till GutMagnific® jobbar på laboratoriet tillsammans med Linnea Olsson. Deras holistiska nytänkande har lagt grunden för en helt ny kategori av probiotika, ImmuneBioticsTM,, där olika probiotiska bakteriestammar samarbetar för effekt på flera nivåer genom att återställa samspelet mellan tarmfloran, immunsystemet och tarmens barriärfunktion.

Vill du veta mer? Titta på denna film (4 minuter på engelska) där grundaren och uppfinnaren till GutMagnific® Dr. Shahram Lavasani diskuterar uppfinningen bakom GutMagnific® och vad som krävs för att få ett patent med patentombudet Frida Björk, AWA. https://onlineshares.immunebiotics.se/#share?id=0474b153-1ad5-4aa7-b5c1-242559aa2dc6

Topics: Swedish

About SmiLe newsroom

SmiLe Incubator is a life science business incubator based in Medicon Village in Lund. SmiLe helps entrepreneurs to commercialize their ideas. There are currently more than 20 companies in SmiLe, which together with alumni companies, have attracted more than EUR 280 million in venture capital to date since 2014. SmiLe offers business coaching, a large network of contacts and a dynamic community, as well as well-equipped laboratories which is unique of its kind in Sweden. SmiLe is a non-profit organization and receives basic funding from Region Skåne, Lund Municipality, Lund University and Medicon Village. SmiLe´s sponsors are Agilent, Sparbanken Skåne, Awa, Høiberg, Prevas, Setterwalls, Zacco. SmiLe’s listed alumni companies have a market capitalization of almost EUR 750 million (Q4 2019). www.smileincubator.life