2020-08-12 14:53Pressrelease

Alingsås kommunpolitik åter i normalläge

Gruppledarna för partierna i Alingsås kommunfullmäktige står samlade på gräsmattan utanför rådhuset. Gruppledarna för partierna i Alingsås kommunfullmäktige

Idag har gruppledarna för partierna i kommunfullmäktige träffats och gemensamt beslutat att borgfreden är över i alla frågor utom de som rör coronapandemin.

Även om coronakrisen inte är över bedömer man nu att läget är så stabilt att det går att låta den politiska debatten återgå till det normala.

- Borgfreden har varit bra för kunna bedriva ett effektivt och metodiskt krisarbete men nu är det dags att låta politiken leva igen, säger Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsen ordförande.

När det gäller hanteringen av coronapandemin inom kommunen ska det fortsatt råda borgfred, i syfte att skapa bra och stabila förutsättningar för organisationen att hantera situationen.

- Krisen är inte över men Alingsås kommun har hittills hanterat den mycket väl inom både vård och omsorg och inom skolan. Därför känns det klokt att låta borgfreden fortsätta när det gäller coronapandemin, säger Simon Waern (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

About Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Daniel Filipsson
Kommunstyrelsens ordförande (M), gruppledare Moderaterna