2020-08-12 06:01Pressrelease

Hyllad dansk deckardebut aktuell på svenska

Bokomslag: LikblommanBokomslag: Likblomman

Den danska deckarförfattaren Anne Mette Hancock fick en raketkarriär när hon i 2018 släppte debuten Likblomman. Hon vann bland annat Danska Deckarakademins debutantpris och 2018 utsågs hon till årets Danska författare. Nu är den prisbelönta boken aktuell på svenska.

Journalisten Heloise Kaldan är mitt i en mardröm. En av hennes källor har avslöjats som en lögnare och det råder fullständigt kaos på tidningens redaktion, där man desperat försöker rensa upp skandalen. Så när hon en dag får ett brev från den förrymda mörderskan Anna Kiel, efterlyst för mordet på en ung advokat tre år tidigare, ser hon det som sin räddning. Heloise börjar gräva i det gamla fallet, men när en av hennes kollegor mördas tvingas hon inse att hon kanske tagit sig vatten över huvudet. Mitt i detta kastas hon ihop polismannen Erik Schäfer, som även han egenhändigt utreder Anna Kiels fall, och frågorna hopar sig.

Vad är det egentligen som händer? Har Anna Kiel slagit till igen, eller finns det mer än en mördare? Varför leder alla spår i fallet plötsligt till Heloise? Är hennes eget liv i fara?

Likblomman är en berättelse om hämnd, rättvisa och förlåtelse och den första boken i Anne Mette Hancocks kriminalserie om Heloise Kaldan och Erik Schäfer.

"Kära Heloise!
Har du någonsin sett någon förblöda?
Det är en ganska enastående upplevelse. Det var det i alla fall för mig, men å andra sidan hade jag längtat efter det väldigt länge. Jag vet att de säger att jag har begått ett brott. Att jag ska hittas, tuktas, straffas. Det har jag inte. Det ska jag inte. Det kan jag inte. Det har jag redan blivit. Och jag är inte färdig än… Jag önskar att jag kunde säga mer, men det har jag lovat att inte göra. Eftersom jag nekas din närvaro, Heloise, så skänk mig åtminstone genom dina ord en rar antydan om dig själv.
Anna Kiel"
– ur boken.

Anne Mette Hancock är född i Gråsten, Danmark och har bott i både USA och Frankrike. Hon är utbildad journalist och bor idag i Köpenhamn med sin man och två barn. Hennes första bok, Likblomman, vann Danska Deckarakademins debutantpris och 2018 utsågs hon till årets Danska författare.

Boken utkommer den 26 augusti 2020.

About Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg