2020-07-13 14:10Pressrelease

Efterlevnaden av rekommendationer, riktlinjer och råd för inrikes resor och sommaraktiviteter i Blekinge v. 28

I Blekinge rapporteras det om medel till hög efterlevnad av rekommendationer, riktlinjer och råd för inrikes resor och sommaraktiviteter. Lägesbilden bygger på svar från länets kommuner och regionen.

Länsstyrelserna har fått i uppdrag att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, riktlinjer och råd gällande inrikesresor och sommaraktiviteter efterlevs och vidta åtgärder vid behov. Enligt regeringsuppdraget är syftet att regeringen löpande ska få nationella lägesbilder från länsstyrelserna för att kunna vidta nödvändiga åtgärder om det finns indikationer på en ökad smittspridning i landet

Varje länsstyrelse gör veckovisa uppföljningar av efterlevnaden och ställer samman en regional lägesbild. Länsstyrelsernas gemensamma samordningskansli för hantering av coronavirus gör därefter en nationell lägesbild som rapporteras till Regeringskansliet.

Vecka 28 Lägesbild Blekinge efterlevnadsuppdraget.
Blekinges kommuner och besöksnäringen rapporterar om medel till hög efterlevnad med lokala variationer på restauranger, campingplatser, stränder, idrotts- och träningsanläggningar, särskilda besöksmål, butiker och gallerior. Vid köbildning till uteställen på kvällar är allmänheten tidvis dåliga på att följa riktlinjerna. När det gäller lokal och regional kollektivtrafik rapporterar Region Blekinge om hög efterlevnad och inga stora problem med trängsel vid knutpunkter. Efterlevnaden i naturreservaten är hög men det behövs mer skyltar med information till allmänheten, vilket nu ska sättas upp i de mer välbesökta naturreservaten, rapporterar länsstyrelsen.

Nästa sammanfattning
Den nationella och regionala lägesbilden publiceras varje vecka på länsstyrelsens webb.

Länsstyrelsen Blekinges stabschef
Telefon: 010-224 00 00 (vx)
E-post: stab.blekinge@lansstyrelsen.se

Tillsammans bromsar vi smittspridningen
Läget är fortfarande allvarligt och det är viktigt att fortsätta följa Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer för att minska smittspridningen:

Håll avstånd, både inne och ute.
Tvätta händerna noga och ofta
Stanna hemma om du är sjuk
Res ansvarsfullt. Undvik så långt som möjligt resor med färdmedel där det inter går att boka plats.
Undvik platser med mycket folk och trängsel.
Undvik större sociala sammanhang som till exempel dop, fester och begravningar
Personer i riskgruppen – var extra noga med att följa råden.

About Länsstyrelsen i Blekinge län

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic