2024-04-12 12:39Press release

Kronprinsen utsedd till årets kommersiella plats 2024

Kronprinsen utsedd till årets kommersiella plats 2024Robert Strandberg (TAM Retail), Johan Karela (Pilotage) med centrumledare Sara Escobar och Thomas Persson, Head of Commercial Letting på Heimstaden tar emot priset för Kronprinsen som årets kommersiella plats 2024.

Nu har årets vinnare i NCSC Sweden Awards 2024 utsetts och det blev stadsdelscentret Kronprinsen i Malmö (Heimstaden) som utsågs till Commercial Space of the Year i konkurrens med finalisterna Kvarteret Giraffen, Nya Hovås och Valbo Köpcentrum.

Juryns motivering till det vinnande bidraget lyder:
”Genom ett medvetet och eftertänksamt utvecklingsarbete med fokus på en målgrupp i förändring har man tagit utmaningar och gjort dem till konkurrensfördelar. Denna nya tids kommersiella plats tar väl hand om platsens rika historia, samtidigt som man skapat moderna och innovativa lösningar. Masterplanen är tydlig och konsekvent med omsorgsfullt utformade miljöer där man skickligt utnyttjat små och speciella ytor. Man vårdar och lyfter fram historien i byggnaden samtidigt som gestaltningen är modern och nytänkande. Med hög kvalitet på material och detaljer har man skapat en plats som känns varm och omhändertagande. Hyresgästmixen är en väl anpassad blandning av handel, service och funktioner för målgruppen och matutbudet visar på nyskapande och trend men är också tidlös i upplevelse och känsla.”

Tävlingen arrangeras av Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC) i syfte att stödja utvecklingen och lyfta fram de bästa, mest innovativa och kreativa initiativen i branschen.

Utöver vinnaren i kategori Commercial Space of the Year erhöll Nya Hovås en särskild utmärkelse för kommersiell platsutveckling med följande motivering:
”Med ett mycket innovativt samutnyttjande av lokaler och funktioner, ett kurerat och handplockat butiks- och serviceutbud i hela området har Nya Hovås visat att vision, engagemang och närvaro i en målmedveten stadsutveckling ger resultat. Såväl etablering som utveckling av verksamheter har skett i mycket nära samverkan med staden, fastighetsägare och inte minst med boende och brukare. Ett inspirerande skolexempel på hur modern och kommersiell stadsutveckling kan vara.”

Jury Commercial Space of the Year:
Chales Larsson, RetailEx
Kajsa Axelsson, Partner Arkitekt SAR/MSA, Wester+Elsner
Christopher Thour, Concept and Expansion Manager, Kjell & Company
Michael Cronholm, COO, HUI Research

Vinnarna i NCSC Sweden Awards utsågs den 11 april 2024 på Downtown Camper i Stockholm och går vidare till ned Nordiska finalen i Helsingfors den 18 september 2024.

Samtliga vinnare och finalister

Commercial Player of the Year

LYKO............................................................Årets Kedja

World of Toys..............................................Årets Butikskoncept