2022-08-26 09:00Pressmeddelande

Näringslivsbolaget On Tour - ny form för nätverksträffarna

Näringslivsbolaget on Tour
– nytt format för Näringslivsbolagets nätverksträffar
Näringslivsbolaget on Tour – nytt format för Näringslivsbolagets nätverksträffar

Under tio år har Näringslivsbolaget arrangerat företagarfrukostar. Nu tar bolaget ett omtag och formaterar om nätverksträffarna. Det nya konceptet går under namnet Näringslivsbolaget On Tour.

- Vi vet att våra företagarfrukostar är uppskattade och en viktig mötesplats för näringslivet i Sundsvall, men vi ser ett behov av att komma ut och i ännu större omfattning vara nära näringen. Av den anledningen kickar vi nu igång Näringslivsbolaget On Tour. Syftet är att bli mer tillgängliga, nå fler företagare och ge möjlighet till diskussion och reflektion om aktuella frågor som stärker Sundsvalls näringsliv och bidrar till att vi får fler besökare, säger Eva Nyh Hederberg, VD för Näringslivsbolaget i Sundsvall.

Med ambitionen att nå fler och i fler konstellationer ändrar Näringslivsbolaget formen för företagarfrukostarna. Det nya konceptet innebär att bolaget bjuder in sig till näringsidkare och arrangerar träffarna på plats hos dem samt att träffarna tematiseras utifrån aktuella ämnen och trender.

Första tillfället för Näringslivsbolaget On Tour är fredagen den 9 september
kl. 14.00 – 16.00
. Temat är ”Sundsvall som en attraktiv plats” och platsen är Centralen.

- Jätteroligt att vi får vara först ut, temat är högaktuellt och viktigt för Sundsvall som helhet. Näringslivsbolaget On Tour känns också som ett nytt och fräscht koncept, jag tror och hoppas att det är många som kommer, säger Jonas Hamlund, restaurangägare av Centralen.

Moderator för dagen är turismforskare Robert Pettersson. Med sin forskningsbakgrund inom evenemangsturism, destinationsutveckling, lokal- och regional utveckling samt trender inom turism kommer Robert leda diskussionerna.

- Jag ser fram emot att moderera Näringslivsbolagets allra första On Tour. Jag tror på att tematisera nätverksträffarna, då ges möjlighet till att djupare grunda en fråga och bjuda in till dialog. Att besöksnäringen driver på regional utveckling och spelar en viktig roll är jag övertygad om. Infrastruktur, bensinmackar, fastighetspriser, den lokala butiken– allt går att koppla till attraktivitet och besöksnäring. Det som tilltalar besökare tilltalar ofta också lokala invånare, säger Robert Pettersson.

Diskussionsämnen för dagen är:

• Sundsvall som en attraktiv plats
    • Turism handlar i slutänden till stor del om attraktivitet och platsutveckling. Det blir allt svårare att hålla isär turism-, näringslivs-, destinations- och platsutveckling. Det som lockar turister lockar också företag, inflyttare, talanger och studenter. Besöksnäringen växer och antalet närliggande och välmenande aktörer är stort, men roller och ansvar är inte alltid tydliga. Stora möjligheter, men också stora utmaningar.
  • Sundsvall som mötes- och evenemangsstad – vilken roll spelar möten och evenemang för en stad och kommun som Sundsvall?
    • Sundsvall lämnar bakom sig en sommar med fler konserter än någonsin, hela 66 musikevenemang! Vad blev effekterna av sommarens evenemang och vad händer framåt? Vilka evenemang kommer till Sundsvall och varför?
  • Framtid, omvärld och trender – vad kommer att påverka Sundsvalls utveckling de närmsta åren?
    • Forskningen söker ofta svaren på framtiden i samtiden. Vad säger forskningen idag och hur ser utvecklingen ut över tid? Trender innan och på grund av pandemin. Hur ser framtidens resande ut?

Externa deltagare på scenen:

• Sussie Andersson Pripp, VD Visit Sweden
  • Stina Danielsson, HR-direktör SCA
  • Patrik Attini, VD/ägare Hotel Södra Berget
  • Lars-Jerker Molin, VD Sleeping Fox Hotel Group
  • Peter Gotthardsson, Styrelseordförande Lilium Fastigheter

Deltagandet är kostnadsfritt, anmälan sker genom:

Media hälsas varmt välkomna att delta och rapportera från nätverksträffen.

Om Näringslivsbolaget i Sundsvall

Näringslivsbolaget ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB. Vårt uppdrag är att bedriva näringslivsservice och näringslivsutveckling, öka befintliga företags konkurrenskraft, verka för att nya företag etablerar sig i Sundsvall, främja evenemangsnäringens utveckling och ansvara för kommunens turistbyråverksamhet.

Eva Nyh Hederberg
Eva Nyh Hederberg