2019-09-03 08:00Nyheter

Så blir företaget mer hållbart

“Sustainable development is an increasingly important issue worldwide.”

Så börjar Sustainability recommendations rapporten som Studenter från Industrial Environmental Economics programmet på Lunds Universitet har gjort för NA Förlag i samarbete med Miljöbron. En rapport som gjordes för att vi ska bli bättre. För att vi måste bli bättre. För att vi måste hitta vägar att kunna driva företag och sälja produkter som vi tror på, utan att förstöra planeten.

- Vi arbetar för en bättre framtid och det är viktigt att vi alla tar vårt ansvar, inte minst för våra barn, säger Jonas Paulsson, Grundare, sälj- och marknadsansvarig NA Förlag.

Vi på NA Förlag har en vision om att göra framtiden bättre och vi känner ett stort ansvar för det. Vi gör vårt allra bästa och arbetar varje dag för en hållbar bokproduktion, men vi är inga miljöexperter. Och vi kan alltid bli bättre. Därför tog vi hjälp från studenterna på Lunds Universitet som i ett samarbete med Miljöbron noggrant har granskat hur vårt arbete och produktion påverkar miljön för att därefter hjälpa oss till att ta bättre miljöval.

Syftet med en hållbarhetsrapport

Rapporten har två syften, att kartlägga vilken miljöpåverkan NA:s produkter har under sin livscykel samt att formulera rekommendationer som kan förbättra de områden av organisationen som har störst påverkan på planeten.

- Lika mycket som vi vill sprida kunskap, vill vi göra skillnad med allt annat vi gör. Det kan låta pretentiöst men vi försöker och vi går alltid tillbaka till forskningen för att lära oss av dem som kan bäst, förklarar Johan Paulsson, Grundare och Produktionsansvarig NA Förlag.

Genom att granska sin verksamhet ges stor insikt i hur varje led påverkar miljön, och det är då vi kan förändra. Det är då vi kan prioritera att välja hållbart. Det finns hållbara vägar att gå och vi måste utveckla våra verksamheter i rätt riktning. För en bättre framtid.

Om NA Förlag AB

NA Förlag är ett nytänkande bokförlag som ger ut forskningsbaserade och visionsdrivna produkter inom skola och utbildning. Vi är fast beslutna om att sprida kunskap och idéer som bildar, lockar till kreativitet, berör och inspirerar. Vi vill skapa värde och göra skillnad genom vår utgivning.

Johan Paulsson
Grundare, produktionsansvarig