2021-09-02 12:38Pressmeddelande

MUF nominerar Annie Lööf till partiledare för Socialdemokraterna

Bild: Centerpartiet /

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/Bild: Centerpartiet / https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Annie Lööf är den person som har gjort mest för att säkra socialdemokratiskt maktinnehav under de senaste tio åren. Under den senaste mandatperioden har hon uppvisat en enastående förmåga att driva igenom socialdemokratiska reformer inom ramen för Januariavtalet. Därför nominerar Moderata Ungdomsförbundet Annie Lööf till ny partiledare för Socialdemokraterna.

• Sedan hon bröt sönder alliansen har förutsättningarna för ett socialdemokratiskt maktinnehav förbättrats avsevärt. Det är fullt logiskt att det blir hon, säger MUF:s förbundsordförande Matilda Ekeblad.

Lööf är sedan 2011 partiledare för Centerpartiet och tidigare näringsminister (2011-14). Hon har sedan år 2019 aktivt verkat för att driva socialdemokratisk politik och stoppa borgerliga regeringar från att bildas.

• Att Lööf är centerpartist borde inte vara något hinder. Centerpartiet och Socialdemokraterna verkar ju trivas ihop. Tidigare har det föreslagits att Centerpartiet och Liberalerna ska slås ihop, men varför inte slå ihop Centerpartiet och Socialdemokraterna? För väljarna blir det ju samma resultat ändå oavsett vilket av partierna man röstar på, avslutar Matilda Ekeblad.

Matilda Ekeblad finns tillgänglig för eventuella kommentarer och intervjuer.

Om Moderata Ungdomsförbundet

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största och viktigaste politiska ungdomsförbund med 14 000 medlemmar. Moderata Ungdomsförbundets förbundsordförande heter Matilda Ekeblad.

Olivia Andersson Nensén
Olivia Andersson Nensén