2021-06-08 08:51Pressmeddelande

Moderaterna fortsatt störst bland unga väljare

Matilda Ekeblad, förbundsordförande MUFMatilda Ekeblad, förbundsordförande MUF

Moderaterna fortsätter vara det största partiet bland unga väljare. ”Unga väljare vill ha en ny regering”, säger Matilda Ekeblad, förbundsordförande MUF.

I dag, 8 juni, presenterade SCB partisympatiundersökningen (PSU) för maj 2021. Moderaterna fastställer sin position som störst parti bland unga väljare i åldersgruppen 18–29 år med 22,7 procent.

• Det är alltid lika viktigt att vara störst bland unga. SCBs mätning visar att unga vill ha en ny regering med kraft att lösa samhällsproblemen. Man vill ha strängare straff, effektivare klimatpolitik och sina fri- och rättigheter tillbaka. Jag förstår att man är trött på sossarnas orkeslöshet och Miljöpartiets symbolpolitik, säger Matilda Ekeblad förbundsordförande MUF

Att Moderaterna behåller sin position som största parti bland unga är även ett styrkebesked för Moderata ungdomsförbundet.

• Trots avsaknaden på fysisk kontakt med de unga väljare fortsätter MUF att se till att Moderaterna är största parti bland unga. Ett styrkebesked som visar att vi är de ungas röst. Rösten för de som tycker att Sverige förtjänar bättre.

Om Moderata Ungdomsförbundet

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största och viktigaste politiska ungdomsförbund med 14 000 medlemmar. Moderata Ungdomsförbundets förbundsordförande heter Matilda Ekeblad.

Olivia Andersson Nensén
Olivia Andersson Nensén