2021-04-17 14:31Pressmeddelande

Linn Wirdemo vald till riksordförande för Moderat skolungdom

Linn Wirdemo, riksordförande MSULinn Wirdemo, riksordförande MSU

Lördagen 17 april valdes Linn Wirdemo, till riksordförande för Moderat skolungdom. Moderat skolungdom är Sveriges största partibundna, skolpolitiska organisation.

• Jag känner mig otroligt hedrad över förtroendet jag fått. Samtidigt känner jag en blandning av extrem glädje och nervositet inför att få dra igång verksamhetsåret. Det känns dock tryggt med laget jag har med mig, vi alla kompletterar varandra på bästa möjliga sätt. Ser verkligen fram emot att få arbeta med de här stjärnorna i ett helt år, säger Linn Wirdemo.

Moderat skolungdom (MSU) är en underorganisation till Moderata Ungdomsförbundet som bildades 1949. MSU arbetar främst med att opinionsbilda för moderat grundskole- och gymnasiepolitik samt i frågor som unga finner viktiga.

• Den frågan som jag definitivt kommer vilja prioritera är hur vi väljer att hantera corona i skolans värld, både nu men också dess efterföljande konsekvenser. Ingen elev ska behöva må psykiskt dåligt på grund av distansundervisning. Ingen elev ska få sina framtidsdrömmar krossade på grund av corona. Vi måste förbättra läget här och nu men även blicka framåt, vilka andra brister i skolan har lyfts till ytan under corona? Där är MSU en otroligt viktig faktor. Vi representerar Sveriges unga och vi får inte vika oss när regeringen gång på gång prioriterar annat, avslutar Linn Wirdemo.

Linn Wirdemo är 20 år gammal. Hon är född och uppvuxen Alingsås. Idag studerar Linn på Handelshögskolan i Göteborg. Som riksordförande kommer Linn även att ingå i Moderata Ungdomsförbundets förbundsstyrelse.

Styrelsen i sin helhet:

Riksordförande: Linn Wirdemo, MSU Västra Götaland Västra
Vice riksordförande: Peter Strandberg, MSU Stockholm

Ledamöter:

Josephiné Närholm, MSU Södermanland
Smail Habul, MSU Skåne
Fredrika Albertsson, MSU Halland
Julia Järnberg, MSU Norrbotten

Om Moderata Ungdomsförbundet

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största och viktigaste politiska ungdomsförbund. Moderata Ungdomsförbundets förbundsordförande heter Matilda Ekeblad.