2024-04-01 06:25Pressmeddelande

Tobé byter namn inför EU-valet

Tobbe TobéTobbe Tobé

Moderaternas toppnamn Tomas Tobé byter förnamn till Tobias eftersom alla ändå säger fel. Förra EU-valrörelsen 2019 nämndes han som ”Tobias Tobé” hela 600 gånger i media men blev ändå Sveriges mest kryssade kandidat. Nu underlättar han för väljare och media genom att byta förnamn.

- Jag har funderat på det här länge men nu gjort slag i saken. I parlamentet används mest efternamnet men jag vill förenkla på hemmaplan och vara ”Tobbe” med svenska folket.

Namnändringen har gjorts hos Skatteverket enligt alla konstens regler och kan ta upp till sex veckor enligt skatteverket.se. Med andra ord kommer namnändringen att vara genomförd i god tid innan förtidsröstningen som börjar den 22 maj 2024.

För mer info om namnbytesprocessen, kika här

För mer info om namnbyten i allmänhet, se skatteverket.se

Övrig info:
Ida "lirpa lirpa" Karlbom
ida.karlbom@moderaterna.se

Om Moderaterna i Stockholms Stad och Län

Moderaterna i Stockholms stad och län är landets största politiska lokala och regionala organisation. Förbundskansliets grunduppgift är att vara en samordnings- och serviceorganisation för partiorganisationen, våra politiska företrädare, lokala partiföreningar och ideellt arbetande partimedlemmar. Vi ansvarar även för att långsiktigt se till att det finns många goda kandidater till de olika politiska församlingarna, samtidigt som vi utbildar de förtroendevalda som representerar Moderaterna i Stockholmsregionen idag. Vårt uppdrag är att skapa ett bättre Sverige genom lokalt, regionalt och nationellt politiskt arbete.