2021-08-27 11:18Pressmeddelande

Rickard Livén efterträder Lennart Kalderén

Rickard Livén, en levnadsglad företagare med bred erfarenhet från Salemspolitiken tar över när Lennart Kalderén avgår i början av 2022.

Nyligen meddelade kommunstyrelsens ordförande i Salem Lennart Kalderén (M) att han efter 24 år kommer att lämna stafettpinnen vidare till nya förmågor. Nu har partiets fullmäktigegrupp fattat sitt beslut och som ny gruppledare för Moderaterna och därmed också som blivande kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Salem har utsetts Rickard Livén, 54 år.

- Jag är både glad och hedrad över att få i uppdrag att efterträda Lennart Kalderén, Lennart har haft stor betydelse för kommunen och vi har jobbat nära i några år nu. Utmaningarna är stora och många och det ska bli roligt att redan under nästa år gå till val och söka nytt förtroende för att fortsätta utveckla Salem, säger Rickard Livén.

Rickard sitter redan i dag i kommunstyrelsen och dess arbetsutskott, är ordförande i kultur- och fritidsnämnden, ersättare i näringslivkommittén samt ledamot av kommunfullmäktige.

- Valberedningen har arbetat brett för att hitta en ny gruppledare för Moderaterna, Rickard har både en hög arbetskapacitet och ett mycket starkt stöd bland våra medlemmar. Vår bedömning är att Rickard har de egenskaper och förutsättningar som krävs för rollen säger Lennart Ejenäs, ordförande för valberedningen.

För mer info se nedan kontaktpersoner.

Om Moderaterna i Stockholms Stad och Län

Moderaterna i Stockholms Moderaterna i Stockholms stad och län är landets största politiska lokala och regionala organisation. Förbundskansliets grunduppgift är att vara en samordnings- och serviceorganisation för partiorganisationen, våra politiska företrädare, lokala partiföreningar och ideellt arbetande partimedlemmar. Vi ansvarar även för att långsiktigt se till att det finns många goda kandidater till de olika politiska församlingarna, samtidigt som vi utbildar de förtroendevalda som representerar Moderaterna i Stockholmsregionen idag. Vårt uppdrag är att skapa ett bättre Sverige genom lokalt, regionalt och nationellt politiskt arbete. Att vinna val är en förutsättning för att kunna genomföra nödvändiga förändringar. Vänd dig gärna till oss om du har frågor, antingen genom att mejla stockholm@moderaterna.se eller genom att leta under fliken kontakt om du söker en specifik person.

Ida Karlbom
Ida Karlbom