2023-11-06 19:20Pressmeddelande

JUST NU: Historiskt maktskifte i Botkyrka - Moderaterna tar över

Foto: Erik Glimvik/Moderaterna i Stockholms län. Bilden är fri att använda och finns även på moderaterna.se/stockholmStina Lundgren (M) gruppledare Moderaterna i Botkyrka och ny KSO.

Under kommunfullmäktigemötet i Botkyrka på måndagskvällen valdes Stina Lundgren (M) till ny ordförande för kommunstyrelsen genom det nya styret Botkyrkas Bästa. Den nya styrande koalitionen består av Moderaterna, Tullingepartiet, Kristdemokraterna, Oberoende S och Centerpartiet.

Det är första gången sedan 1994 som Moderaterna styr kommunen.

- Jag är både glad och stolt över att vi har fått ihop det här samarbetet för att kunna erbjuda Botkyrka stabilitet och ordning och reda i allt ifrån ekonomin till arbetet mot kriminalitet och korruption, säger Stina Lundgren (M), ny kommunstyrelseordförande i Botkyrka.

Beslutet minoritets-bordlades på senaste kommunfullmäktigesammanträdet men beslutades på ett extrainsatt kommunfullmäktigemöte ikväll den 6 november 2023. Den nya koalitionen är överens om att prioritera frågor om ökad trygghet, bättre användning av skattebetalarnas pengar och stärkt arbete mot korruption och brottslighet. Nu inleds det arbetet. Samtliga samarbetspartier tar plats i kommunens styre för att arbeta för Botkyrkabornas bästa.

Mer information:

Ida Karlbom
ida.karlbom@moderaterna.se
+46 739 88 22 40

Stina Lundgren
stina.lundgren@moderaterna.se
+46 70 189 62 97

Stina Lundgren (M) finns tillgänglig för kommentarer efter avslutat kommunfullmäktigesammanträde

Om Moderaterna i Stockholms Stad och Län

Moderaterna i Stockholms stad och län är landets största politiska lokala och regionala organisation. Förbundskansliets grunduppgift är att vara en samordnings- och serviceorganisation för partiorganisationen, våra politiska företrädare, lokala partiföreningar och ideellt arbetande partimedlemmar. Vi ansvarar även för att långsiktigt se till att det finns många goda kandidater till de olika politiska församlingarna, samtidigt som vi utbildar de förtroendevalda som representerar Moderaterna i Stockholmsregionen idag. Vårt uppdrag är att skapa ett bättre Sverige genom lokalt, regionalt och nationellt politiskt arbete.