2024-06-03 09:00Pressmeddelande

Mitthem startar upp stambytet på Alnö igen

Arbetet med stambytet av 216 lägenheter på Alnö som pausades i maj kommer att sätta igång igen efter sommaren. Efter att ha bottnat i frågan med hjälp av extern juridisk expertis görs bedömningen att avtalet ska fullföljas och stambytet återupptas på Alnö. En ny upphandling kommer att genomföras för framtida stambytesprojekt.

- Vi har tagit hjälp av extern juridisk expertis för att titta på om det påbörjande arbetet på Alnö kan färdigställas inom det tidigare ramavtalet. Utredningen visar att vi inte har gjort en otillåten direktupphandling utan agerat i enlighet med kontraktsvillkoren. Vår prioritet är alltid våra hyresgäster och att de ska påverkas så lite som möjligt av vad som har hänt. Därför är vi nöjda med vad utredningen visar och kommer att sätta igång med stambytesprojektet på Alnö i mitten av augusti, säger Lotta Björklund, VD, Mitthem.

Förutsättningarna för om avtalet är giltigt beror på när olika faser påbörjats under själva ramavtalsperioden. Stambytet på Alnö är ett avrop från ramavtalet och gjordes innan ramavtalet gick ut i februari 2024. Den sena förlängningen av ramavtalet har således ingen betydelse då avropet utfördes i augusti 2023, inom ramavtalets giltighetstid.

Förlängningen av ramavtalet som gjordes för sent har nu återkallats av Mitthem.

Vidare har Mitthems styrelse tagit beslut om åtgärder som verkar förebyggande för att bland annat se över inköps- och upphandlingsrutiner samt att särskilt beakta hantering av intressekonflikter i samband med upphandlingar och inköp. Detta ska göras tillsammans med bolagets revisorer, Stadsbacken och kommunens inköpsavdelning.

- Det är viktigt att vi framgent jobbar tillsammans i hela kommunkoncernen för att säkerställa att vi har korrekta rutiner när det handlar om upphandlingar och inköp, säger Sophia Beyer Rankila, styrelseordförande, Mitthem

Om Mitthem AB

Mitthem är Sundsvalls största hyresvärd med cirka 6 000 lägenheter. Bolaget har en balansomslutning på 2,7 miljarder kr och en omsättning på cirka 470 miljoner kronor. Bolaget ägs av Sundsvalls kommun genom Stadsbacken AB och har omkring 60 anställda. Visionen är ”Trygghet, glädje, hemma – tillsammans gör vi det goda livet möjligt!"

Lotta Björklund
Lotta Björklund