2024-03-26 15:18Pressmeddelande

Mitthem köper byggrätt i Haga

Mitthem köper fastighet på norra Haga.

• Vi köper en fastighet med ett bra centralt läge, med möjlighet att bygga ca 40 lägenheter. Det är en ekonomisk utmaning att bygga nytt i nuvarande konjunktur och ränteläge, men behovet av bostäder är stort. Det kommer också att bli ännu större i och med Torsboda-etableringen och den samhällsomvandling som vi står inför, säger Lotta Björklund.

Fastigheten ligger i ett område i Haga där det är nära till det mesta. Flera skolor, stenstans utbud av affärer, kultur och nöjen och Norra bergets natur och rekreationsområde ligger inom bekvämt avstånd.

Marken säljs av PEAB till Mitthem för 7,5 miljoner kronor

Beslut av styrelsen

Beslutet att köpa fastigheten i Haga stöttas av Mitthems styrelse. Med den nya fabriken i Torsboda och den inflyttning som kommer av den blir bostäderna i Haga ett välkommet tillskott i Mitthems och kommunens bostadsutbud.

• Vi står inför en stor samhällsomvandling. Om Sundsvall ska kunna växa med 8 500 nya invånare inom sju år så behövs fler bostäder. Det här är ett av flera viktiga steg som Mitthem nu tar för att kunna vara förberedda och ta vårt ansvar i den resan, säger styrelseordförande Sophia Beyer Rankila (S).

Om Mitthem AB

Mitthem är Sundsvalls största hyresvärd med cirka 6 000 lägenheter. Bolaget har en balansomslutning på 2,7 miljarder kr och en omsättning på cirka 470 miljoner kronor. Bolaget ägs av Sundsvalls kommun genom Stadsbacken AB och har omkring 60 anställda. Visionen är ”Trygghet, glädje, hemma – tillsammans gör vi det goda livet möjligt!"

Lotta Björklund
Lotta Björklund