2022-04-12 13:11Pressmeddelande

Brandfilt till varje lägenhet i Mitthem

Brandfilt hänger på en dörrBrandfilt hänger på en dörr

För att bli ännu bättre på att förebygga brand i flerfamiljshus delar Mitthem ut brandfiltar till alla sina hyresgäster. En viktig och förebyggande åtgärd.

Varje år rycker räddningstjänsten ut till flera hundra bostadsbränder runt om i landet, där alltför många dödas eller skadas av en brand. Mitthem har haft 6 stycken bränder under 2021-2022, i varierande storlekar, där branden på Midälvavägen var störst i form av flest drabbade och med högst kostnader. Som tur är utan några personskador.

De ekonomiska och personliga konsekvenserna efter en brand orsakar mycket lidande. Om fler kan använda en brandfilt kan man snabbt få bukt med en brand innan den sprider sig.

- Med en brandfilt kan du enkelt släcka en mindre brand i kläder, möbler eller på spisen, och förhindra att branden sprider sig, säger Caroline Erikssson, projektledare, Mitthem.

Torsdagen den 14 april kraftsamlar Mitthem och går runt i alla bolagets 19 bostadsområden och delar ut 5 450 brandfiltar.

- En brand är alltid en brand för mycket. För oss på Mitthem är det viktigt att våra hyresgäster känner sig trygga. Därför delar vi nu ut brandfiltar till alla våra hyresgäster, Caroline Erikssson, projektledare, Mitthem.

Utdelning av brandfiltar är en del av ett omfattande systematiskt brandskyddsarbete som Mitthem kontinuerligt jobbar med. I det arbetet ingår det:

• Kontroll av branddörrar
  • Saker får inte blockera trapphus/källargångar eller vindsgångar
  • Hyresgäster uppmanas att kontrollera sina brandvarnare, har man ingen brandvarnare sätter Mitthem upp en sådan
  • Särskilda kommunikationsinsatser inför jul när många tänder ljus
  • Brandsäkerhetsinformation i trapphus

Caroline Eriksson poängterar även vikten av att som hyresgäst ta ett stort ansvar för brandsäkerheten, och det finns ett par saker som man som hyresgäst direkt kan åtgärda:

- Förvara aldrig brandfarligt eller lättantändligt material på balkongen. Röker du på balkongen ska du använda en brandsäker burk med lock för cigarettfimparna. Tänk på att alltid vara försiktig när du hanterar matolja på spisen. En annan åtgärd som man kanske inte tänker på är att aldrig låta sin dator eller mobilladdare sitta i eluttaget när man inte är hemma eller när de inte används, avslutar Caroline Eriksson.

Om Mitthem AB

Mitthem är Sundsvalls största hyresvärd med cirka 5 800 lägenheter. Bolaget har en balansomslutning på 2,4 miljarder kr och en omsättning på cirka 430 miljoner kronor. Bolaget ägs av Sundsvalls kommun genom Stadsbacken AB och har 53 anställda. Visionen är ”Trygghet, glädje, hemma – tillsammans gör vi det goda livet möjligt!"

Lotta Björklund
Lotta Björklund