2024-03-14 14:25Pressmeddelande

Pär Holmgren: EU-parlamentet sumpar chansen att rädda liv i uppdaterad lag om luftföroreningar

Pär Holmgren står utanför EU-parlamnetet i Strasbourg och tittar in i kameran med allvarlig blick. Pär Holmgren i Starsbourg.

Igår klubbade EU-parlamentet en uppdatering av lagstiftningen om utsläppskrav för luftföroreningar från nya fordon. Det handlar om begränsningarna av partiklar och kväveoxider i avgasutsläpp från fordon, samt däck och bromsar, för att förbättra luftkvaliteten och därmed främja människors hälsa, samt miljön. Tyvärr är denna uppdatering långt ifrån tillräckligt ambitiös för att ta itu med detta allvarliga samhällsproblem, enligt Miljöpartiet.

Utsläpp från vägtrafik är den största källan till utsläpp i tätorter i Sverige och 7600 svenskar förväntas dö i förtid varje år till följd av den förorenade luft de andats in. Totalt dödar luftföroreningar sju miljoner människor i världen årligen och i EU är motsvarande siffra över 300 000 fall av för tidig död. Främst drabbas fattiga delar av befolkningen.

EU-parlamentariker Pär Holmgren (MP), är missnöjd med ambitionsnivån och röstade nej till den uppdaterade lagstiftningen:

– Dessa luftföroreningar är ett allvarligt problem som dödar. Här behövs riktigt ambitiös lagstiftning och det är mycket frustrerande att EU-parlamentet inte tar chansen att rädda liv genom att skärpa kraven ordentligt när det gäller utsläpp av luftföroreningar från avgasrör, däck och bromsar, säger Pär Holmgren.

– Jag är väldigt besviken på att en majoritet i det här huset lyssnar så mycket på lobbyister, att de hellre röstar för tandlösa utsläppskrav än att höja ribban och minska de dödliga effekterna av utsläppen från EU:s fordon, säger Pär Holmgren.

– Denna lagstiftning är så urvattnad att det knappt är en förbättring av dagens regler. Det är snarare greenwashing att märka nyproducerade bilar med “Euro 7” och låtsas som att de är mindre miljö- och hälsoskadliga än äldre bilar, säger Pär Holmgren.

– Detta är dessutom en rättvisefråga. Att halvera dessa utsläpp från bilar skulle kosta omkring 3500 kronor per såld bensinbil. EU:s fordonsindustri gör rekordvinster. Mer än hälften av alla nya bilar i EU säljs till företag och resten främst till höginkomsttagare. De har råd att ta en lite högre kostnad för att rädda liv och säkerställa renare luft för alla, säger Pär Holmgren.

Bakgrund
Det förslag som nu beslutats, och förhandlats fram mellan EU-kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet, är mindre ambitiöst än det förslag som initialt lades fram av kommissionen, vilket redan då var starkt urvattnat och under den ambitionsnivå som krävs för att rädda liv.

Uppdateringen av lagstiftningen är varken i linje med utlåtandet från EU-kommissionens expertgrupp, EU:s egna klimatambitioner eller de tekniska framsteg som gjorts på området.

Den uppdaterade lagstiftningen antogs med 297 röster för, 190 emot, 37 nedlagda röster.

Inom ramen för den gröna given åtog sig kommissionen att 2021 lägga fram ett förslag om strängare utsläppskrav för luftföroreningar från fordon med förbränningsmotorer.

De senaste standarderna är Euro 6 för lätta fordon (bilar och skåpbilar) och Euro VI för tunga fordon (lastbilar, bussar och turistbussar).

Fordon med förbränningsmotorer släpper ut föroreningar dels från avgasrör men också från däckslitage och bromsar (på grund av nötning), medan elfordon endast ger utsläpp från däckslitage och bromsar.

Om Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Arbetet i Europaparlamentet I Europaparlamentet arbetar våra ledamöter med frågor som rör miljö, klimat, hållbara transporter, energi, jämställdhet, migration och demokrati. Alice Bah Kuhnke är ledamot av parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter och i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hon är även vice ordförande i Gröna Gruppen. Pär Holmgren är ledamot i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet, och ersättare i jordbruksutskottet och utskottet för transport och turism. Jakop Dalunde är ledamot i utskottet för transport och turism och ersättare i utskottet för industrifrågor, innovation, forskning och energi, samt ersättare i utskottet för utrikesfrågor.

Beata Thor
Pressekreterare för Jakop Dalunde (föräldraledig)
Beata Thor
Joakim Söder