2023-04-17 10:12Pressmeddelande

Metria avyttrar affärsområdet Plan- & Mättjänster till Sweco

Metria Plan & Mättjänster mätningsingenjörMetria Plan & Mättjänster mätningsingenjör

Stockholm, 17. april 2023: Metria har idag tecknat avtal om att avyttra affärsområdet Plan- och mättjänster till Sweco Sverige. Affärsområdet Plan- och mättjänster har cirka 110 medarbetare och med en årlig omsättning på ca 130 MSEK. Affären förväntas slutföras i början av maj 2023.

–  Nu stärker vi på Metria vårt fokus kring att vara marknadsledare inom digitala data- och analystjänster inom GIS, geodata, affärs- och fastighetsinformation. Vi ser en stark efterfrågan på datadrivna lösningar som förenklar och effektiviserar våra kunders verksamhetsprocesser. Samtidigt blir Metrias plan- och mätverksamhet en del av Sweco, vilket medför nya möjligheter för verksamhetens kunder och medarbetare, säger Jonas Åkerman, VD, Metria AB. Metria ingår sedan april 2022 i den nordiska koncernen Sikri Group.

Affären är i linje med Metrias och Sikri Groups affärsstrategi och skapar ett fokus i vår verksamhet kring att erbjuda digitala lösningar och skapa värde för både offentlig sektor, företag och medborgare genom ett innovativt sätt att hantera, analysera och skapa värde av data. Sikri Group kommer som ett resultat av transaktionen att bli ett renodlat mjukvaruföretag som levererar digitala lösningar till privata och offentliga kunder.

Sikri Group är väl positionerat som en ledande nordisk mjukvaruleverantör och Sveriges ledande analysverksamhet inom GIS-området.Genom denna försäljning kan vi nu rikta ett tydligare fokus på de områden där vi har vår spetskompetens, säger Nicolay Moulin, CEO, Sikri Group ASA.

Sikri Group-chefen är samtidigt glad över att det är Sweco som tar över Plan- och mättjänster.

Det har varit viktigt för oss att hitta den bästa ägaren för dessa tjänster och vi är mycket glada över att det är Sweco som tar över. De har en ledande position på marknaden och är bäst lämpade att utveckla verksamhet ytterligare, säger Nicolay Moulin, CEO, Sikri Group ASA.

Med förvärvet av Metrias affärsområde Plan- och mättjänster blir Sweco marknadsledande inom mätningsteknik och kan göra ännu mer skillnad för deras kunder och för framtidens hållbara samhällen.

Digitala lösningar som redovisar den fysiska världen möjliggör datadriven transformation i den gröna omställningen. Med förvärvet av Metrias affärsområde Plan- och mättjänster blir vi marknadsledande inom mätningsteknik och kan göra ännu mer skillnad för våra kunder och för framtidens hållbara samhällen, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige.

Om Metria

Metria erbjuder digitala lösningar och tjänster inom geografiska informationssystem (GIS), geodata, affärs- och fastighetsinformation samt mätningsteknik. Bolaget finns på 20 kontor i Sverige och har ca 245 medarbetare som alla har en och samma drivkraft: att tillsammans med kunderna skapa ett hållbart samhälle. Metria är sedan våren 2022 en del av Sikri Group, en nordisk koncern med fler än 500 anställda i Norge och Sverige. Koncernens bolag skapar tillsammans värde för både offentlig sektor, företag och medborgare genom ett innovativt sätt att hantera, analysera och skapa värde av data. Målbilden är att förbättra den offentliga förvaltningen, hjälpa privata företag utveckla sin verksamhet och erbjuda bättre tjänster till medborgarna. Med utgångspunkt från offentlig och kommersiell data samt med en djup kunskap om kundernas behov skapas värde genom innovativa tjänster och lösningar. Mer information om Sikri Group finns på www.sikrigroup.com Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 20 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 24 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.

Jonas Åkerman
Verkställande Direktör