2013-03-11 13:08Press release

Utbildning ska hjälpa Stockholms Stadsmission samla in mer till hemlösa

11 mars 2013 --- Nu inleder Stockholms Stadsmission och Mercuri International ett samarbete i syfte att göra de butiksanställda hos Stockholms Stadsmission till ännu bättre försäljare – och därmed öka insamlingen till organisationens sociala verksamhet.

Som ett första led i samarbetet anordnades under torsdagen en säljutbildning för de anställda Stadsmissionens sju butiker. Kursen hölls i Stadsmissionens butik vid Liljeholmstorget.

Utbildningen har tagits fram i samarbete mellan de båda organisationerna, och hölls av en säljcoach från Mercuri. Målsättningen är att öka försäljningen och därmed överskottet, som går till organisationens sociala verksamhet.

• Vår förmåga att sälja påverkar vår möjlighet att hjälpa utsatta. Vi är därför
    naturligtvis glada för att vi med hjälp av Mercuri International fått möjlighet
    att utveckla denna förmåga, säger Merete Forssberg Madshus, Ansvarig
    företagssamarbeten på Stockholms Stadsmission.

Under 2013 kan det bli fler aktiviteter som alla syftar till att öka Stockholms Stadsmissions insamling genom ökad försäljning.

• Att utveckla och implementera strategier för lönsam försäljning är något vi arbetat dagligen med i över 50 år, och vi känner oss oerhört glada över att få möjlighet att dela med oss av vår kunskap till Stockholms Stadsmission, säger Ola Strömberg, koncernchef på Mercuri International.
  • Vi är förstås oerhört glada för alla pengar vi får in, men vi ser gärna även att den här formen av samarbeten, där företag genom att skänka tid och resurser tillför en unik kompetens som stärker vår verksamhet och vårt arbete för en mänskligare stad, säger Merete Forssberg Madshus.

I sina sju butiker över hela Stockholm säljer Stockholms Stadsmission kläder, accessoarer, möbler, skivor och böcker som donerats av privatpersoner och företag. Second hand-försäljningen bidrar både till ett mer hållbart samhälle där saker återanvänds och tas tillvara samtidigt som försäljningen bidrar till att skapa möjligheter för människor att väsa genom arbetsträning, praktikplatser och arbetstillfällen för deltagare i de sociala verksamheterna och elever i Stockholms Stadsmissions skola.

För mer information, kontakta:

Merete Forssberg Madshus, Ansvarig företagssamarbeten Stockholm Stadsmission

Tel 08-68 42 3053  Mobil 0704-25 64 30

merete.forssberg@stadsmissionen.se

Ola Strömberg, Koncernchef Mercuri International

Tel. 08-795 29 29  Mobil 0708-11 99 06

ola.stromberg@mercuri.se

Stockholms Stadsmission Second Hand
Stockholms Stadsmission är en ideell förening som arbetar för att göra Stockholm till en mänskligare stad för alla.

Stockholms Stadsmission driver bland annat populära second handbutiker runt om i staden. I butikerna säljs kläder, accessoarer, möbler, husgeråd, skivor och böcker som skänkts av privatpersoner och företag. Butikerna har olika inriktning och sortiment och fylls löpande på med nya varor.

About Mercuri International Group AB

Every year Mercuri International empowers companies in over 50 countries to achieve sales excellence. We serve our clients both locally and globally with customized solutions and industry expertise. We grow profit through people, providing the tools and processes to tackle any sales challenge.

Maria Kruusmägi
Marknadskoordinator