2021-12-13 08:50Pressmeddelande

Masonite Beams investerar i ny CNC-maskin

null

Masonite Beams investerar I en ny bearbetningsmaskin vid företagets anläggning i Västerbotten. Masonite Beams vd Atle Arctander menar att investeringen kommer ge betydande effektivitetsförbättringar och smartare resursutnyttjande.

Masonite Beams har beslutat om en investering i en ny bearbetningsmaskin av lättbalkar vid Masonite Beams fabrik i Rundvik, Västerbotten. Målet är att modernisera och vidareutveckla bearbetningen av lättbalkarna till sina kunder.

Ett stenkast utanför Umeå ligger Masonite Beams fabrik med sina 75 anställda i Sverige. I sina fabriker på 11 700 kvadratmeter produceras lättbalk som sedan bearbetas och anpassas efter specifika projekt. Bearbetningsfabriken har lång erfarenhet från anpassning av lättbalkar och här jobbar tio av bolagets anställda. Pär Nyberg, ledare för bearbetningsfabriken:

- Det känns otroligt positivt att vi investerar i en ny anläggning. Under april 2022 levereras en ny Hundegger SC3 till vår bearbetningsfabrik.

Dubbelt så snabb bearbetning

Investeringen är en del av strategin för att bibehålla positionen som en av Europas ledande producent av lättbalkar.

- Vi ser stor potential i vårt byggsystem med lättbalkar. Den nya maskinen kommer innebära att det kommer gå dubbelt så snabbt att bearbeta våra lättbalkar till våra kunder. Samtidigt kommer vi bli resurseffektivare vilket är en naturlig del av vårt hållbarhetsarbete, berättar Pär Nyberg.

Om Masonite Beams

Masonite Beams AB tillverkar stommar i lättbalk för villor, påbyggnader, skolor, kontor och höga trähus upp till 8 våningar. Våra träbaserade lättbalkar har tydliga miljö- och energifördelar och är starka, lätta och raka.

Zoran Desancic
Distriktschef Mellansverige