2019-04-11 14:13Nyheter

Flerfamiljshus med Masonite Beams stomsystem nominerat till Årets Bygge 2019!

null

Varje år nomineras totalt 20 projekt till Samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling, Årets Bygge! Tävlingen arrangeras av tidningen Byggindustrin och Business Arena med Svensk Byggtjänst som samarbetspartner.

Ett av de nominerade projekten i år var flerfamiljshusen på Lusthusbacken i Piteå. Ett projekt med ekologi och innovation i fokus. Fastigheterna har byggts av produktionsbolaget Grönbo AB med Polarrenen som byggherre. Stommen i husen på Lusthusbacken består till 90 procent av trä. De baseras på Masonite Beams stomsystem och byggs som diffusionsöppen konstruktion med träfiberisolering av svensk skogsråvara.

Med innovation som ett av projektets ledord har ett mycket spännande utvecklingsarbete inom ljudklassning genomförts. Genom ett samarbete mellan Masonite Beams, Grönbo och Acouwood har man nått mycket goda resultat.
Genom att bygga flerfamiljshusen enligt ett ekologiskt koncept med stor andel trä och andra miljövänliga material har man gjort många vinster ur både miljö- och hälsosynpunkt. Detta framgångsrecept ger en låg energiförbrukning tillsammans med låg ljudnivå och minskade risker för allergier och sjukdomar.

Enligt juryn så var tävlingen Årets Bygge 2019 rekordjämn och alla projekt har visat mycket goda resultat på de kriterier som bedöms. Som vinnande projekt utsågs Karolinska Institutets nya forskningsbyggnad Biomedicum i Solna.

Masonite Beams är mycket stolta över att vara delaktiga i vad som nominerats till ett av Sveriges 20 bästa byggprojekt!

Om Masonite Beams

Masonite Beams AB tillverkar stommar i lättbalk för villor, påbyggnader, skolor, kontor och höga trähus upp till 8 våningar. Våra träbaserade lättbalkar har tydliga miljö- och energifördelar och är starka, lätta och raka.

Zoran Desancic
Distriktschef Mellansverige