2018-09-04 08:30Pressmeddelande

Stor leverans till allmännyttan - ny marknad öppnar sig för Martinsons

Korslimmat träKL-trä

I höst kommer Martinsons att leverera KL-trästommar till 72 hyresrätter signerade det kommunala bostadsbolaget Örebrobostäder. Det blir Martinsons första större leverans till allmännyttan och markerar insteget på en ny marknad.
– Det känns hedrande att leverera till allmännyttan. Genom ett tätt samarbete från början med Öbo och entreprenören NCC har vi skapat en hög kostnadseffektivitet. Det blir ännu viktigare nu när vi ser att bostadsmarknaden börjat vika efter en lång uppgång, säger Johan Jarl, Key Account Manager på Martinsons.

Martinsons leverans till allmännyttan är också Örebrobostäders första projekt med objektsanpassade stommar i KL-trä. Det täta samarbetet mellan Martinsons, Örebrobostäder och NCC har också lett till en gynnsam kunskapsspridning

– Vi vill ligga i framkant här i stan. Och eftersom det är första gången vi bygger i trä har Martinsons expertis varit ovärderlig. Genom att få ta del av Martinsons erfarenhet får vi kunskap som vi kan ta med oss till nästa projekt. Det gör oss både affärsmässiga och hållbara, säger Johan Larsson, projektutvecklare på Örebrobostäder, och tillägger:

– Vi valde trä för att vi vill minska vår klimatpåverkan och föll för KL-trästommens enkelhet när det gäller montaget; att resa stommen i block och utan väderskydd sparade en hel månads produktionstid. KL-trästommen vann helt enkelt över de andra alternativen i trä vi tittade på, säger Johan Larsson.

De 72 lägenheterna uppförs i form av tre punkthus i sex våningar och byggs ovanpå en förskola med tio avdelningar i betong. Kombinationen av massiva trästommar och betong ger en hybridstomme där båda materialens främsta egenskaper skapar en stark och hållfast byggnad.

– Här har vi ett bra exempel på hur vi använder rätt material på rätt plats. Trä är ett väldigt flexibelt material som fungerar lika bra med andra material som på egen hand, säger Johan Jarl.

De 72 hyresrätterna kommer fördelas mellan två- och fyrarumslägenheter. Montaget av stommen inleds under hösten och huset beräknas stå klart för inflyttning våren 2020.

Johan Jarl, Key Account Manager Bostäder
Martinsons
johan.jarl@martinsons.se

Om Martinsons