2018-12-10 08:10Pressmeddelande

Martinsons och Vindelns kommun tar initiativ till företagspark

Foto: Lars BygdemarkFoto: Lars Bygdemark

Genom projektet Avanäs företagspark vill Martinsons fortsätta att bidra till arbetstillfällen och utveckling i Hällnäs med omnejd. Satsningen genomförs tillsammans med Vindelns kommun. Tanken är att företagsparken ska finnas på det område där Martinsons bedrev sågverksverksamhet mellan 1996 och 2018.
 Ambitionen är att en eller flera nya verksamheter som skapar arbetstillfällen ska etableras, säger Lars Martinson, koncernchef på Martinsons.

I december förra året meddelade Martinsons att sågverksverksamheten i Hällnäs skulle upphöra, samtidigt som företaget ökade satsningen på sina anläggningar i Bygdsiljum och Kroksjön. I juni 2018 avslutades produktionen på sågverket i Hällnäs.

Genom att tillsammans med Vindelns kommun starta projektet Avanäs företagspark hoppas Martinsons att anläggningen och området ska kunna bidra till företagande och arbetstilfällen i regionen även i framtiden.

– Vi vill skapa möjligheter för nya aktörer att etablera sig. Jag hoppas och tror att vi ska kunna hitta en rad spännande alternativ tillsammans med Vindelns kommun, säger Lars Martinson.

Projektets första etapp är en förstudie med syfte att identifiera intressenter som vill vara med och utarbeta en modell för hur anläggningen kan bli en plats för olika typer av företag och organisationer. Det arbetet beräknas vara klart till sommaren.

Vindelns kommun ser positivt på satsningen som de hoppas ska bidra till kommunens tillväxt.

– Vi ser projektet som en möjlighet att ta tillvara på alla de tillgångar som finns, både på anläggningen och i området, säger Angelica Johansson, projektledare företagslots på Vindelns kommun.

Projektet drivs av konsultföretaget Revenues tillsammans med Jan Hörnberg, tidigare ägare till Protab.

– Vi kommer inom kort att inleda arbetet med att ta kontakter befintliga och nya potentiella intressenter. Vi tittar brett och ser gärna ett nytänk från aktörer som kan se potentialen i anläggningen. Målsättningen är att utvärdera så många alternativ som möjligt för att hitta en långsiktig lösning, säger Fredrik Leek, vd på Revenues.

Projektet finansieras av Martinsons och Region Västerbotten.

Lars Martinson, koncernchef
Martinsons
Tel: 0914-20712
lars.martinson@martinsons.se