2019-10-17 05:05Pressmeddelande

Martinsons levererar stomme till sju våningar högt kontorshus i trä

Illustration: kontorshuset Svalan.Kontorshuset Svalan. Illustration: Tyréns Arkitekter.

Det blir Martinsons som levererar stommen i limträ och KL-trä till det nya kontorshuset i kvarteret Svalan på Strömsör i Skellefteå. Fastigheten byggs i nivåer på fyra till sju våningar och blir Sveriges hittills största kontorshus i trä.

Det nya kontorshuset på Strömsör byggs med Martinsons pelar/balk-system i limträ och KL-trä, vilket är speciellt anpassat för just kontor. Beställare är Skellefteå kommuns fastighetsbolag Skellefteå Industrihus och ska bland annat ha kommunförvaltningen Samhällsbyggnad som hyresgäst.

– Det är väldigt glädjande att Skellefteå Industrihus väljer att bygga i trä och vi är självklart stolta att vinna förtroendet i hård konkurrens. Skellefteå är ju en trästad och det känns fantastiskt att fortsätta vara med och sätta den prägeln, säger Johan Jarl, Key Account Manager på Martinsons.

Peab har generalentreprenad för projektet.

– Det finns ju en träbyggnadsstrategi i Skellefteå och en ambition att bygga klimatsmart. Så då låg det nära till hands för byggherren Skellefteå Industrihus att välja en trästomme. På Peab har vi både kunskap i teamet och goda erfarenheter av att bygga i trä här i Skellefteå, bland annat från Morö backe skola, berättar Peabs projektledare Jens Skoglind.

Materialleveransen är planerad till vecka 48 och totalt ska Martinsons leverera 302 m3 limträ och 1 900 m3 KL-trä. Stommontaget ska vara klart i maj 2020 och huset kommer att ha en kontorsyta på hela 7 100 kvadratmeter.

Bygget är ett av flera omfattande projekt som just nu genomförts av Martinsons. Ett högt profilerat projekt är också kulturhuset i Skellefteå, som omfattar hela 10 000 kubikmeter byggmaterial.

Om Martinsons

Martinsons klimatfokuserade utvecklingsarbete har gett träkoncernen en central roll i byggandet av framtidens hållbara samhälle. Förutom omfattande produktion av sågade trävaror och byggprodukter är Martinsons en av Sveriges ledande producenter av limträ och störst i Norden inom KL-trä. Genom att ta tillvara produkternas unika byggegenskaper har Martinsons utvecklat byggsystem för hallar, broar och flerbostadshus som hela tiden flyttar gränserna inom modernt träbyggande. Koncernen har idag cirka 475 anställda och en årsomsättning på 1,9 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten. www.martinsons.se

Johan Jarl
Key Account Manager Bostäder