2020-12-09 09:10Pressmeddelande

Martinsons Byggsystem levererar nya förskolor i Skellefteå

Moröhöjdens förskola i SkellefteåMoröhöjdens förskola i Skellefteå. Bild: Martinsons/Patrick Degerman.

Martinsons Byggsystem levererar stommarna till två nya förskolor i Skellefteå under 2021. Det är den femte och sjätte förskolan som företaget får förtroende att bygga i Skellefteå kommun sedan 2017.

För Martinsons del är leveranserna de senaste i en lång rad av skolbyggnader.
– En trästomme ger goda förutsättningar för att det ska bli en riktigt bra byggnad. Vi bygger  för barnen och deras framtid och då får träets låga klimatpåverkan ytterligare en viktig dimension, säger Marie Kauma, Key Account Manager på Martinsons Byggsystem.

Förskolorna har utformats med sex avdelningar över två plan. Det byggs med stomme i KL-trä och limträ som objektsanpassats och tillverkas helt enligt beställarens krav på byggnaden.
– Trä har för oss blivit ett naturligt materialval i alla byggprojekt där det är genomförbart. Det är en viktig komponent för att minska belastningen på miljön. Vi bygger med hög kvalitet för dagens och morgondagens hyresgäster och att det är en lokal leverantör är vi extra tacksamma för, säger Fredrik Nilsson, fastighetschef i Skellefteå kommun.

Lokalerna kommer att ha en öppen planlösning med en hel del synligt trä och där träets alla egenskaper kommer till sin rätt i form av en tystare och trevligare arbetsmiljö.
– Det finns forskning inom social hållbarhet som visar på att man faktiskt mår bättre i lokaler med synligt trä. Det bidrar till en tryggare och lugnare miljö för både barn och pedagoger som ska vistas där, säger Marie.

Martinsons Byggsystem har länge varit drivande inom utvecklingen av träbyggande för offentliga miljöer. Genom åren har efterfrågan ökat kraftigt.
– Många kommuner har tagit sig an de hållbarhetsmål som ställs på nationell och global nivå. De ställer krav på många områden och inom byggandet gör valet av trä stor skillnad när det handlar om klimatavtrycket. Här har inte minst Skellefteå en historia av att ligga i framkant. Genom att jobba utifrån ett koncept med i stort sett identiska stomlösningar bidrar de också till snabba byggprocesser med bra totalekonomi, säger Marie.

I Skellefteå har Martinsons Byggsystem tidigare levererat förskolor till Moröhöjden, Burträsk, Mobacken och Falkträsket. De två som ska byggas under 2021 blir i Bergsbyn samt på Brännan med leverans i februari och maj. Entreprenör i projektet är Rekab Entreprenad.

Om Martinsons

Martinsons har etablerat och utvecklat verksamheter som gjort dem till en av de ledande aktörerna inom byggandet av ett hållbart och framtidssäkert samhälle. Martinsons sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön producerar alltifrån sågade trävaror och byggprodukter till limträ och KL-trä. Inom sågade trävaror och limträ går en stor del av produktionen på export världen över. Martinsons Byggsystem är en ledande aktör inom träbyggandet. Martinsons verksamheter ingår i Holmen Group. www.martinsons.se

Marie Kauma
Key Account Manager