2022-04-28 08:25Pressmeddelande

Kvarter med hållbart fokus får trästomme från Martinsons

Kvarteret KungsfiskarenKvarteret Kungsfiskaren

När Strängnäs kommun utlyste en tävling om att utveckla kvarteret Kungsfiskaren ställdes höga krav på hållbarhet. Byggherren Bergsundet Development lämnade in det vinnande förslaget som Martinsons nu levererar och monterar trästommen till.
– Vår ambition är att Strängnäs kommun ska vara klimatneutral 2040 och därför har vi ökat vårt fokus på hållbart byggande. Där ligger träbyggandet helt i linje med vår vision, säger Jacob Högfeldt (M), ordförande för kommunstyrelsen i Strängnäs.

Tävlingen om att utveckla Kvarteret Kungsfiskaren innehöll bland annat kvalitetskriterier om att berika stadsmiljön visuellt och främja social samvaro och upplevd trygghet. Ett annat krav var att projektet även skulle certifieras med Miljöbyggnad silver, enligt definitionen från Sweden Green Building Council.

Kungsfiskaren omfattar tre hus på fyra och fem våningar som tillsammans rymmer 111 lägenheter med en sammanlagd boyta på drygt 5 000 kvadratmeter. Husen får trästommar från Martinsons, som levererar totalt omkring 2 500 kubikmeter KL-trä till projektet.
– Stommen till första huset är monterad och klar och i mitten av mars påbörjades montaget av andra huset. Vi följer tidplanen och förhoppningen är att vi ska vara klara med sista huset innan semestern, säger Martinsons projektledare Viktor Ingelsson.

I projektet samarbetar Martinsons med totalentreprenören BJN Projekt AB för första gången. Jonas Nylander, vd och produktionschef på BJN Projekt, konstaterar att det varit full fart från första början.
– Martinsons har ett drivet montagegäng och allt rullar på enligt planen. Jag uppskattar också att Martinsons kunde säkra materialpriserna i dessa oroliga tider. Där har vi haft en bra kommunikation under inköpsskedet, säger han.

Kungsfiskaren får en gemensam grannskapspark, som skapar goda möjligheter till olika former av aktiviteter och social samverkan. I närheten ligger även ett idrottscenter samt resecentret som tar människor till Stockholm på bara 48 minuter.
– Kvarteret blir en del av porten in till Strängnäs stadskärna. Ett modernt och hållbart område med goda möjligheter till en sund livsstil, säger Jacob Högfeldt.

Om Martinsons

Martinsons levererar byggsystem i limträ och KL-trä för alltifrån sporthallar, affärslokaler och lantbrukshallar till höga flerbostadshus, kontorsbyggnader och broar. Verksamheten inkluderar såväl utveckling och konstruktion, som försäljning, projektstyrning och montage. Martinsons är en del av Holmen och kontoren finns i Umeå, Bygdsiljum och Skellefteå, med ca 50 anställda och en omsättning på närmare 400 miljoner kronor. www.martinsons.se

Projektledare
Viktor Ingelsson