2019-04-02 09:01Pressmeddelande

Initiativtagaren till #slutavverkat fick Årets Träfluga

Elin OlofssonElin Olofsson tar emot priset av Lars Martinson.

Elin Olofsson, en av initiativtagarna till skogsnäringens metoo-upprop 2017, belönades på onsdagen med Martinsons eget pris Årets Träfluga.
– Jag är otroligt glad och inte bara för min egen skull. Att Martinsons väljer att uppmärksamma jämställdhet på det här sättet skapar ett större utrymme att prata om en avgörande framtidsfråga som var tabu för bara ett år sedan, säger Elin Olofsson

Elin Olofsson är utbildad jägmästare och arbetar i dagsläget som verksamhetsutvecklare på SCA i Umeå. Tillsammans med några branschkollegor initierade hon skogsnäringens metoo-upprop #slutavverkat där 120 kvinnor i branschen delade med sig av sina berättelser om diskrimininering och trakasserier.

–En mer jämställd bransch kommer hela näringen, både kollektivet och individen att tjäna på. Elin Olofssons arbete har snabbat på utvecklingen och det vill vi uppmärksamma, säger Lars Martinson, koncernchef på Martinsons.

Som ett resultat av uppropet skrev 16 kvinnliga studenter vid SLU i Umeå ett öppet brev till skogsbranschen där de krävde förändring. Ett brev som ledde till att Elin Olofsson och några av studenterna fick träffa dåvarande landsbygdsminister Sven-Erik Bucht och att Skogsstyrelsen fick i uppdrag att öka takten i jämställdhetsarbetet.

– För att vi ska klara klimatutmaningen måste vår bransch vara hållbar. Och där är jämställdhet en avgörande faktor, säger Elin Olofsson.

Vid prisutdelningen i Bygdsiljum fick Elin Olofsson motta en träfluga och ett diplom. Precis som föregående år skänkte Martinsons också 10 000 kronor till Hjältarnas Hus i Umeå i Elin Olofssons namn.

Juryns motivering:
I 2017 års metoo-rörelse var Elin Olofsson en av initiativtagarna till skogssektorns upprop #slutavverkat. Uppropet fick motta över 120 berättelser där anställda i branschen vittnade om sexuella trakasserier, härskartekniker och diskriminering – berättelser som förde upp frågan om jämställdhet till toppen av skogsnäringens agenda.

Elin Olofsson har med kunskap, engagemang och målinriktat arbete bidragit till att jämställdhetsarbetet inom skogsnäringen snabbats på och blivit högre prioriterat. Det är något som kommer att gynna hela vår bransch, såväl kollektivt som på individnivå.

Fakta Årets Träfluga:
Årets Träfluga delas ut till en person eller ett företag som genom sina insatser bidragit till att utveckla branschen. Priset instiftades av Martinsons 2017 och delas alltså ut för andra gången. Elin Olofsson fick motta priset för att hon genom sitt målinriktade och engagerade arbete bidragit till att skogsnäringens jämställdhetsarbete snabbats på och blivit prioriterat.

Tidigare pristagare:
2018: Gustav Ahlford, vd Walloxstrand

Lars Martinson, koncernchef
Martinsons
Tel: 0914 – 207 12
lars.martinson@martinsons.se

Elin Olofsson
elin.olofsson@sca.com

Om Martinsons

Martinsons klimatfokuserade utvecklingsarbete har gett träkoncernen en central roll i byggandet av framtidens hållbara samhälle. Förutom omfattande produktion av sågade trävaror och byggprodukter är Martinsons en av Sveriges ledande producenter av limträ och störst i Norden inom KL-trä. Genom att ta tillvara produkternas unika byggegenskaper har Martinsons utvecklat byggsystem för hallar, broar och flerbostadshus som hela tiden flyttar gränserna inom modernt träbyggande. Koncernen har idag cirka 440 anställda och en årsomsättning på 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Bygdsiljum, Västerbotten. www.martinsons.se