2018-11-27 13:26Pressmeddelande

Anders besöker Umeå med en hyllad föreläsning om sina utvecklingsstörda söner

Två gånger fick Anders och Elisabeth Hansson beskedet att de fått barn med utvecklingsstörning.  Två gånger reste de sig efter chockerna och lyckades skapa ett bra liv för sina söner och för dottern Emelie, som är frisk.
På onsdag kväll (28 november) kommer Anders Hansson till Umeå med sin hyllade och livliga föreläsning om deras otroliga livsresa med barnen.

– Det har gått fem år sedan jag senast besökte Umeå med en första version av den här föreläsningen. Då kom så mycket åhörare, som gav ett så fint gensvar att det nu ska bli så roligt och spännande att komma tillbaka, säger Anders Hansson.
Åren har gått sedan första besöket i Umeå, vilket gjort att det nu blir en ny och utvecklad version av föreläsningen som vissa kallar för föreställning.
– Det kan jag förstå eftersom det är mycket musik, filmer och situationer där jag också spelar lite teater. Det viktigaste är att det blir två timmar med mycket energi och inspiration blandat med skratt och gråt.

Dramatiskt liv
Hans söner, Daniel och Adam har en mycket ovanlig form av Angelmans syndrom. När det upptäcktes fanns det bar fyra kända fall i Sverige.
Efter de mentala smällarna har Anders Hansson skrivit två böcker om familjen Hanssons dramatiska liv och reser runt i Sverige med den här föreläsningen.
Det är inte vanligt att föräldrar till funktionsnedsatta barn ställer sig upp och berättar på det här sättet. Men Anders Hansson orkar:
– Ja, därför att detta är en form av inspiration till andra föräldrar och anhöriga till barn med funktionsnedsättningar. Det går att komma tillbaka med det oerhört jobbiga beskedet, som i vårt fall blev två jobbiga besked. Jag och min fru har lyckats skapa bra liv åt våra pojkar, även om resan dit varit lång och krokig. Vi lyckades mycket tack vare LSS.
Anders Hansson fortsätter:
– Nu hoppas jag vår historia kan vara en inspirationskälla till andra. Jag är säker på att det kommer att bli en trevlig och givande kväll här i Umeå.
Han poängterar att intäkterna från föreläsningen går till en egen stiftelse som har syftet att ge stipendier till föreningar och organisationer som gör något gått för funktionsnedsatta barn och ungdomar.

Om Lystra personlig assistans

Lystra personlig assistans föddes ur viljan att på allvar stå upp för reformen som den var tänkt från början. Utan excesser och orimliga vinstuttag. Utan räntesnurror, kanalöar eller fusk. Med fokus på kundens rätt att leva som andra, efter sina förutsättningar. Att få leva, inte bara överleva.

Daniel Lindkvist
Daniel Lindkvist