2023-07-06 05:30Pressmeddelande

Ny kartläggning – böckerna som får barnen att vilja läsa

Barn, läsning, utomhus

Läsning bland barn fortsätter att minska och behovet av att stärka barns läslust växer. Nu presenterar Lylli, en barnboksapp med tusentals böcker, en ny kartläggning som avslöjar vilka böcker barn 0-9 år helst läser, hur favoritböckerna skiljer sig mellan åldrarna – och vad som väcker barns läsintresse. Kartläggningen visar även att barnens favoritböcker skiljer sig beroende på var i Sverige de bor.

Kartläggningen är baserad på läsning av barnböcker hos 8 158 barnfamiljer under perioden 8 juni 2022 till 8 juni 2023. Det barnen helst vill läsa är böcker om djur, följt av äventyr. Den mest lästa barnboken under det senaste året är “Loves superbesvärliga bajskorv som inte vill komma ut”, skriven av Carin Johansson. Boken syftar till att inte bara underhålla men även undervisa både barn och föräldrar om vad som händer när man blir trög i magen. Enligt siffror från Lylli har boken lästs över 91,470 timmar det senaste året. På andra plats kommer “Paw Patrol-filmen: berättelsen”, följt av “Dagspöket på sjukhus”.

- Kartläggningen speglar vad barn själva väljer att läsa. När man följer andra topplistor eller tips om barnböcker så stämmer det inte alltid överens med vad barnen själva faktiskt tycker om. För att barn ska bli mer intresserade av läsning är det viktigt att utgå från vad de vill läsa om, att ge barn möjligheten att utforska böcker och själva välja det som tilltalar just dem, säger Monica Fagraeus Lundström, vd på Lylli.

Lokala skillnader framkommer även i kartläggningen. “Loves superbesvärliga bajskorv som inte vill komma ut” är barnens favoritbok i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Sundsvall, Jönköping, Helsingborg och Lund. Men i Karlstad och Umeå är “Blorpen och alla färgerna” barnens favorit. I Västerås är det “Fåglar”, i Norrköping är det “Bananbus, finskor och en superjobbig superhjälte” – medan det i Linköping visar sig vara klassikern “God natt, Alfons Åberg” som barnen helst vill läsa. Vidare är klockan 18-19 tiden på dygnet då läsning sker mest – och söndagar är den allra populäraste dagen för läsning.

- Läsningen ska vara lustfylld, inte något tvång eller någon pekpinne, så det är bra om man som förälder försöker ta reda på och förstå vad barnet faktiskt är intresserad av att läsa. Små barn behöver inte alltid en ny saga varje dag, om de gillar en bok älskar de vanligtvis att läsa just den boken ofta. Lite äldre barn kan däremot söka efter något nytt. Då är det viktigt att fråga dem vad de vill läsa och tipsa dem om lämpliga och lagom långa böcker. Och det är ju då väldigt bra om man har tillgång till många olika böcker, säger Ann Wallbom, barnpsykiatriker och barnläkare.

Kartläggningen visar även vilka böcker barnen helst vill läsa beroende på ålder. Se hela listan nedan.

Årets populäraste barnböcker – enligt barnen själva (alla åldrar)

1. “Loves superbesvärliga bajskorv som inte vill komma ut” av Carin Johansson

2. “Paw Patrol-filmen: berättelsen” av Marie Helleday Ekwurtzel

3. “Dagspöket på sjukhus” av Jujja Wieslander

4. “Blorpen och alla färgerna” av John Carling

5. “Paw Patrol: Mighty Pups – Supervalpar” av Marie Helleday Ekwurtzel

Årets populäraste barnböcker enligt barnen själva (barn under 3 år)

1. “Super-Greta” av Neville Astley och Mark Baker

2. “Gretas magiska enhörning” av Lauren Holowaty

3. “Vem är sjuk?” av Stina Wirsén

4. “Hur du kör konstiga bilar” av Ulf Nilsson

5. “Babola Salabim” av Anneli Tisell

Årets populäraste barnböcker enligt barnen själva (3-6 år)

1. “Loves superbesvärliga bajskorv som inte vill komma ut” av Carin Johansson

2. “Paw Patrol-filmen: berättelsen” av Marie Helleday Ekwurtzel

3. “Dagspöket på sjukhus” av Jujja Wieslander

4. “Blorpen och alla färgerna” av John Carling

5. “Paw Patrol: Mighty Pups – Supervalpar” av Marie Helleday Ekwurtzel

Årets populäraste barnböcker enligt barnen själva (6-9 år)

1. “Vattenlandet” av Petrus Dahlin

2. “Familjen Knyckertz och snutjakten” av Anders Sparring

3. “Familjen Knyckertz och Ismans hemlighet” av Anders Sparring

4. “Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen” av Anders Sparring

5. “Boken om att börja skolan” av Helena Bross

För ytterligare information om denna nyhet och intervju, kontakta:
Maja Adersten, presskontakt Lylli, Adersten&Norlin
maja@aderstennorlin.com / +46 (0) 70-280 79 74

Om Lylli

Lylli är ett svenskt techbolag som väcker barnens läslust i en digital värld. Med fängslande berättelser och innovativ teknik skapas en roligare läsupplevelse som främjar barns kognitiva utveckling och inspirerar till ett liv som läsare. Tillsammans med de bästa förlagen, författarna och kreatörerna ger Lylli obegränsad tillgång till tusentals engagerande titlar - från klassiker som Alfons Åberg och Pelle Svanslös till nya succéer som Babblarna och Greta Gris. Ladda ner Lylli-appen och väck läslusten på lylli.se.

Monica Fagraeus Lundström
CEO & Co-Founder