2022-12-08 09:40Pressmeddelande

Boksnok blir Lylli - Den populära barnboksappen får nytt namn, ny visuell identitet och släpper flera nyheter

Det svenska techbolaget Lylli, tidigare Boksnok, stängde tidigare i höstas en investeringsrunda om 13,3 miljoner kronor. Bolaget rustar nu för tillväxt och vidare expansion och lanserar därför ett nytt namn och en ny visuell identitet.

Lylli utvecklar en app för mobiltelefoner och surfplattor som tillgängliggör digitala barnböcker med läs- och lyssnafunktion. Genom kommersiella samarbeten med stora bokförlag såsom svenska Bonnier Carlsen och tyska Verlagsgruppe Oetinger finns tusentals titlar tillgängliga i Lylli-appen. Lylli finns som prenumerationstjänst på den svenska och tysktalande marknaden. Idag läser flera tusen barn med Lylli varje vecka, men ambitionen är nu att nå ut till ännu fler.

– I processen att ta fram ett nytt varumärke så har vi lyssnat på våra användare för att förstå deras behov. Vårt mål är att skapa ett varaktigt varumärke som både föräldrar och barn tycker om. Jag är väldigt stolt över det fina resultatet och att vi redan fått så fint mottagande av våra användare, säger Magdalena Worrman, CMO på Lylli.

Den nya visuella identiteten har tagits fram tillsammans med den prisbelönta designbyrån Ehrenstråhle & Wågnert, som tidigare jobbat med kunder såsom Epidemic Sound, Hedvig och Planta. Det nya uttrycket är mjukt, inspirerande och lekfullt, och utöver ny färgpalett, typografi och andra formbärande grafiska element så har man även tagit fram tre nya karaktärer som representerar barn i olika åldrar.

Utöver det nya utseendet kommer den nya Lylli-appen med flera nyheter.

• Nattningsläge. Många användare kommer glädjas över att man kan släcka ner skärmen och fortsätta lyssna på boken med enbart ljud - en efterfrågad funktion för att förenkla nattningsrutinen.

• En smartare och enklare sökfunktion. Söksidan har anpassats helt för barn och barns beteende, för att göra det ännu enklare för de minsta att hitta sina favoriter och upptäcka nya böcker.

• Nya böcker. Nu finns massa nytt innehåll, bland annat från Bamse, Paw Patrol och Bolibompa.

– Vi är glada över att arbeta tillsammans med Lylli för att ge barnboken en given plats i den digitala världen. Med appens nya utseende så placeras böckerna i en fin miljö som vi tror kommer attrahera fler barn och locka till ökad läslust. Vi ser fram emot att följa hur Lylli-världen kommer fortsätta att utvecklas, säger Frida Änges, Affärsområdesansvarig på Bonnierförlagen.

För pressbilder, klicka här

Om Lylli

Lylli är ett svenskt techbolag som väcker barnens läslust i en digital värld. Med fängslande berättelser och innovativ teknik skapas en roligare läsupplevelse som främjar barns kognitiva utveckling och inspirerar till ett liv som läsare. Tillsammans med de bästa förlagen, författarna och kreatörerna ger Lylli obegränsad tillgång till tusentals engagerande titlar - från klassiker som Alfons Åberg och Pelle Svanslös till nya succéer som Babblarna och Greta Gris. Ladda ner Lylli-appen och låt äventyren börja på Lylli.se.

Monica Fagraeus Lundström
CEO & Co-Founder