2022-04-20 09:30Pressmeddelande

Barnboksappen Boksnok och Bonnier Carlsen fördjupar sitt samarbete inom ljud- och eböcker

Mamma och dotter läser Boksnok tillsammans på surfplattan

Barnboksappen Boksnok och Bonnier Carlsen fördjupar sitt samarbete genom ett långsiktigt avtal för både ljud- och eböcker. Samarbetet innebär bland annat hundratals nya titlar i tjänsten och stärker Boksnoks roll som den ledande barnboksappen i Sverige.

- Vi är väldigt glada över att fördjupa vårt samarbete med Bonnier Carlsen. Det ger oss möjlighet att hjälpa fler barn att hitta sin läslust på ett nytt roligt sätt och flytta skärmtid från spel och video till läsning, säger Monica Fagraeus Lundström, vd på Boksnok.

Bonnier Carlsen är Sveriges största och äldsta barnboksförlag och är en del av Bonnierförlagen, Sveriges största förlagshus. Kärnverksamheten är att hitta, utveckla, publicera och sprida berättelser för barn och unga. Bonnier Carlsen ger årligen ut omkring 120 nya titlar och representerar många av Sveriges mest älskade barnboksförfattare, såsom Stina Wirsén och Elsa Beskow med karaktärer såsom Pelle Svanslös och Mumintrollen.

- Skärmen är här för att stanna men samtidigt kan det vara en utmaning för familjen att hitta meningsfullt innehåll för de minsta, där läsning tar för lite plats idag. Boksnok kombinerar teknik och barnböcker för att öka läslusten men också för att kunna erbjuda en bättre skärmtid. Därför känns det helt rätt för oss att utöka vårt samarbete ytterligare och nå en ny typ av läsare, säger Frida Änges, Affärsområdesansvarig på Bonnierförlagen.

I tjänsten får läsaren tillgång till tusentals barnböcker, något som är möjligt genom samarbeten med etablerade förlag såsom Bonnier Carlsen, Natur & Kultur, Opal och Bok-Makaren med flera. Böckerna har även uppläsningsfunktion där en berättarröst läser upp boken. På så sätt kan även de mindre barnen ta del av berättelserna på egen hand.

För högupplösta pressbilder klicka här.

För mer information, kontakta:
Monica Fagraeus Lundström, vd Boksnok
070-683 76 16, monica@boksnok.se

Om Lylli

Boksnok är ett svenskt techbolag som väcker barnens läslust i en digital värld. Med fängslande berättelser och nyskapande teknik skapar vår innovativa app en roligare läsupplevelse som främjar barns kognitiva utveckling och inspirerar till ett liv som läsare. Tillsammans med de bästa förlagen, författarna och kreatörerna erbjuder Boksnok obegränsad tillgång till en magisk värld med tusentals engagerade titlar, från nya succéer som Babblarna och Greta Gris till klassiker som Alfons Åberg och Pelle Svanslös. Ladda ner Boksnok-appen och väck läslusten på Boksnok.se.

Monica Fagraeus Lundström
CEO & Co-Founder