2021-03-22 10:35Pressmeddelande

Utbildningssatsning för ledare inom kulturella och kreativa näringar

Linda Björk. Fotograf: Viveka ÖstermanLinda Björk är projektledare för Kompetenslotsen i Luleå som drivs av Luleå Business Region.

För att stärka kompetensen hos de kulturella och kreativa näringarna inom projektledning, startas 5 maj den fördjupade kompetensutbildningen ”Att leda kulturprojekt”. Utbildningen är en av de första att lanseras genom Luleå Business Regions projekt Kompetensstegen i Luleå, i samarbete med Creative Ebeneser.

Vi har uppmärksammat att enskilda aktörer inom kulturella och kreativa näringar ofta har ett behov av stöd i metodik och de affärsmässiga delarna av sitt företagande för att kunna fokusera på skapandet, därför är vi glada att teama ihop med Creative Ebeneser i det här första utbildningserbjudandet, säger Linda Björk projektledare för Kompetensstegen i Luleå, Luleå Business Region.

Kulturella och kreativa näringar tilltalar unga och är viktigt för en diversifierad arbetsmarknad. Näringen består till stor del av enskilda näringsidkare som driver kulturprojekt. Finansieringen av dessa är ofta baserad på en så kallad hybridekonomi som utgörs av både privata och offentliga medel.

Jag tycker att det är extra roligt att Luleå Business Region uppmärksammar den hybridekonomi aktörer inom kulturen verkar inom, och vill satsa på att stärka den, säger Fredrika Johansson, projektledare Creative Ebeneser och ordförande i branschrådet för KKN.

Kursledare för Att leda kulturprojekt är Nätverkstan i Göteborg, som har en lång erfarenhet att erbjuda både kortare och längre utbildningar för projektledare inom kulturområdet.

Utbildningen har plats för 20 deltagare och är fördelad på fyra heldagar under maj och juni och ger grundförutsättningar för att framgångsrikt initiera, driva och leda ett kulturprojekt. Efter genomförd utbildning kommer deltagarna att ingå i ett nätverk av projektledare inom de kulturella och kreativa näringarna.

Kontakt:

Linda Björk
projektledare, Kompetenslotsen i Luleå, Luleå Business Region
070-671 41 06

Fredrika Johansson
projektledare Creative Ebeneser, Kulturcentrum Ebeneser
076-110 09 79

Luleå kommun, Region Norrbotten, Längmanska företagarfonden och Sparbanken Nord finansierar Creative Ebeneser som drivs av Kulturcentrum Ebeneser.

Creative Ebeneser är ett projekt som finansieras av Luleå kommun, Region Norrbotten, Längmanska Företagarfonden och Sparbanken Nord.

Om Luleå Business Region

Luleå Business Region utvecklar kommunens arbete inom näringslivs- och destinationsutveckling. I samverkan med näringsliv, universitet och andra aktörer verkar vi för en hållbar tillväxt i Luleå. Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärker konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort för företag, organisationer och talanger. Vi bidrar till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar. Bolaget stödjer även det befintliga näringslivet med utvecklingsrelaterade frågor.