2023-12-19 14:20Pressmeddelande

Roger Tuomas blir ny etableringschef för Luleå Business Region AB

Med uppdraget att utveckla näringslivet i Luleå som attraktiv etableringsort tillträder Roger Tuomas rollen som ny etableringschef för Luleå Business Region. Med uppdraget att utveckla näringslivet i Luleå som attraktiv etableringsort tillträder Roger Tuomas rollen som ny etableringschef för Luleå Business Region.

Etableringsarbetet i Luleå har under de senaste åren varit minst sagt intensivt. En period av flera stora, tunga industrietableringar har skett och vi träder nu in i en ny fas som ställer nya krav på hur vi når en långsiktig och strategisk tillväxt med fortsatt god branschbredd i Luleås näringsliv. Många nya företag vill etablera sig här på grund av de gröna industrietableringarna, men trenden visar att allt fler Luleåföretag vill växa och expandera.

– Etableringstrycket är fortsatt högt både från nyetableringar och befintliga företag och ett fokus på en sammanhållen strategisk etableringsverksamhet är av yttersta vikt. Rogers breda och långa erfarenhet från både näringsliv och offentlig sektor kommer att tillföra stort värde i det fortsatta arbetet, säger Rickard Lundmark, vd Luleå Business Region.

Under september 2024 kommer Luleå Business Region att bli en integrerad del i Luleå kommuns nya näringslivskontor. Som ny etableringschef blir Roger Tuomas en nyckelperson i arbetet med att lägga en ny robust och strategisk plan för Luleås fortsatta etableringsarbete, i stark samverkan med näringslivets alla aktörer under den gröna samhällsomställningens genomförande.

– Roger kommer, med sin breda bakgrund, att komplettera etableringsteamet på ett bra sätt. Erfarenheten han har både av att ha varit egen företagare kompletterat med bakgrund från både kommun och stödsystemen kring innovationer och entreprenörskap ser jag som mycket värdefull i den roll vi har i att skapa förutsättningar för tillväxt i näringslivet i Luleå, säger Johanna Fjällblad, operativ chef, Luleå Business Region.

Roger Tuomas arbetar idag som samhällsbyggnadschef i Älvsbyns kommun med ansvar för näringslivs- och samhällsbyggnadsfrågor. Roger har en akademisk bakgrund vid Luleå tekniska universitet men har också drivit eget företag. Han har även arbetat som affärsutvecklare vid LTU Business med innovationsstöd till forskare och studenter vid Luleå tekniska universitet. Han har även haft uppdrag att arbeta med affärsutveckling av små och mellanstora företag i regionen på uppdrag av RISE

– Uppdraget är både hedrande och utmanande. Det som händer i Luleå och vår region har vänt upp och ner på Sverige. Idag har vi angenäma utmaningar som bygger på våra unika konkurrensfördelar för att etablera gröna företag. Trycket från näringslivet, där befintliga företag vill växa och nya ska etableras, ställer krav på kommunen att kunna leverera industrimark, infrastruktur, bostäder samt utbilda kompetenser. För att möta förfrågningarna krävs en effektiv samverkan mellan Luleå kommuns samtliga förvaltningar, kommunens bolag samt näringsfrämjare som finns i regionen. Vi har en spännande tid framför oss, säger Roger Tuomas.

Roger Tuomas tillträder tjänsten den 1 april 2024.

Om Luleå Business Region

Luleå Business Region utvecklar kommunens arbete inom näringslivs- och destinationsutveckling. I samverkan med näringsliv, universitet och andra aktörer verkar vi för en hållbar tillväxt i Luleå. Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärker konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort för företag, organisationer och talanger. Vi bidrar till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar. Bolaget stödjer även det befintliga näringslivet med utvecklingsrelaterade frågor.

Rickard Lundmark
vd