2020-12-04 08:30Pressmeddelande

Miljoner till kompetenslyft och matchning i Luleå.

Bild på Anders Granberg, Anna Broström, Fredrik Hansson, Jenny HellmanFr.v. Anders Granberg, Luleå Näringsliv; Anna Broström, Luleå kommun; Fredrik Hansson, Kommunalråd Luleå; Jenny Hellman, Luleå Business Region Foto: Tomas Bergman

Så ska Luleås företag och arbetsgivare få hjälp med kompetensförsörjning

Luleå kommun och Luleå Business Region gör en gemensam satsning på kompetensförsörjning som ska stärka konkurrenskraften hos offentliga och privata företag och arbetsgivare i Luleå. Utmaningen med kompetensförsörjning idag och i framtiden kräver nya sätt för näringslivsfrämjande organisationer att arbeta.

Det här är en omfattande satsning som vi gör tillsammans för att lyfta konkurrenskraften hos Luleås företag och arbetsgivare, säger Anna Broström, Luleå kommun.

Näringslivet i regionen testas just nu hårt av Corona-pandemin och samtidigt finns det ett stort underliggande behov av en omställning inom flera områden. På Luleå kommun har en samordnande funktion etablerats, Kompetenslotsen i Luleå, en satsning på 10,4 miljoner. En funktion som ska hjälpa företag att hitta de möjligheter till stöd som skapas i regionens näringslivsfrämjande projekt.

Fredrik Hansson, (s) kommunalråd, Luleå kommun:

Det är viktigt att vi kan samla alla goda krafter nu och verkligen stötta näringslivet på bästa sätt. Det är en styrka att vi som kommun kan samverka med näringslivet och arbetsgivare och akademin för att skapa nya möjligheter för att stärka företagens konkurrenskraft.

Kompetenslotsen har fyra uppdragsmål, att samverka, samordna, lotsa och utveckla med ett övergripande syfte att hjälpa arbetsgivare med en effektiv omställning och rekrytering. Anna Broström, Luleå kommun, om den nya satsningen Kompetenslotsen:

Kompetenslotsen ska agera paraplyorganisation för de projekt som nu skapas för att stötta arbetsgivare och det lokala näringslivet. Det kan vara kommunala projekt, samverkansprojekt eller externa projekt som vi vill samordna, stötta och förmedla.

Kompetensstegen i Luleå ska utbilda och matcha företag och arbetstagare

Ett redan nu aktuellt initiativ är det nya utbildnings- och matchningsprojektet Kompetensstegen i Luleå som Luleå Business Region driver i samarbete med Luleå Näringsliv och Sparbanken Nord Framtidsbanken. Ett projekt som samlat 5 miljoner till just utbildningsinsatser och bättre matchning av företagens behov mot möjliga rekryteringar.

Jenny Hellman, vd, Luleå Business Region:

De små och medelstora företagen går igenom en tuff omställning, dessutom pressas de just nu i en pandemi och brottas med de problem den skapar. Här har vi nu samlat resurser för att möta de utmaningarna. Det känns givetvis glädjande att vi tillsammans kan mobilisera så här kraftfullt.

Projektet stöttas bland annat av Sparbanken Nord Framtidsbanken.

För oss är det självklart att vi ska bidra i en så kraftfull samling för att hjälpa regionens företag. Vi har i grunden ett starkt näringsliv och med rätt insatser är vi övertygade om att vi kan utveckla en fortsatt stark tillväxt med utgångspunkt i de behov som företagen själva pekar på, säger Erika Mattsson, Chef Hållbarhet och Samhälle på Sparbanken Nord Framtidsbanken.

Och i projektet kommer företagen garanteras en röst via Luleå Näringslivs medlemsföretag.

Anders Granberg, vd, Luleå Näringsliv:

Luleå Näringslivs branschråd kommer att fungera som fokusgrupper som får göra behovsanalysen. De är experterna. De vet exakt var de behöver satsa för att komma ut som vinnare efter Corona-pandemin.

När det gäller matchningen av kompetenser finns det ett tydligt fokus på ett antal uttalade målgrupper.

Jenny Hellman igen:

Vi vill bli bättre på att matcha företagens behov mot kvinnor, utrikesfödda, unga vuxna och studenter. Det är viktigt för företagen, men också för Luleå-regionen. Kan vi få fler i dessa grupper att välja att stanna kvar eller flytta till vår region skapar det också tillväxt. Lyckas vi bra här kan vi alltså lösa företagens kompetensbehov och samtidigt skapa en attraktiv tillväxt i regionen.

Kontakt:

Fredrik Hansson, Kommunalråd Luleå
Telefon: 070-23 65 076 E-post: fredrik.hansson@lulea.se

Anna Broström, Förvaltningschef Arbetsmarknadsförvaltningen Luleå kommun
Telefon: 072-210 88 27 E-post: anna.brostrom@amf.lulea.se

Jenny Hellman, Vd Luleå Business Region
Telefon: 070-825 25 14 E-post: jenny.hellman@luleabusiness.se

Om Luleå Business Region

Luleå Business Region utvecklar kommunens arbete inom näringslivs- och destinationsutveckling. I samverkan med näringsliv, universitet och andra aktörer verkar vi för en hållbar tillväxt i Luleå. Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärker konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort för företag, organisationer och talanger. Vi bidrar till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar. Bolaget stödjer även det befintliga näringslivet med utvecklingsrelaterade frågor.