2020-08-11 11:52Pressmeddelande

Luleå Business Region förstärker med Johan Sjökvist som etableringschef

Johan Sjökvist tillträder som etableringschef 17 augusti.Johan Sjökvist tillträder som etableringschef 17 augusti.

Luleå Business Region har anställt Johan Sjökvist som får en nyckelposition i bolaget och ska leda Luleås etablerings- och investeringsfrämjande arbete i nära samarbete med Luleå kommun, andra kommunala bolag och övriga aktörer. Johan tillträder tjänsten den 17 augusti.

Intresset för Luleå och regionen är stort, nya innovativa etableringar och investeringar prospekteras samtidigt som behovet av branschövergripande företagsutveckling är tydligt uttalat.

Johans gedigna erfarenhet av etablerings-, näringslivsfrågor och regional utveckling är mycket värdefull för både bolagets och Luleås fortsatta utveckling. Jag är väldigt glad att välkomna honom till oss, säger Jenny Hellman, Vd Luleå Business Region.

Johan Sjökvist har sedan 2017 drivit eget konsultbolag inom PR, kommunikation och Public Affairs. Han har tidigare varit utvecklingschef och Head of Public Affairs för etableringsbolaget The Node Pole, där han arbetade för fler etableringar och investeringar inom datacenter till norra Sverige och har också bland annat arbetat som näringslivsstrateg hos dåvarande Norrbottens läns landsting.

Det känns väldigt roligt att jobba aktivt med etableringar och investeringsfrämjande igen. En stark etableringsfunktion i Luleå är nödvändig för både Luleå och Norrbottens tillväxt. Jag ser fram emot att bygga upp den tillsammans med alla kollegor och viktiga samarbetspartners. Luleå och norra Sverige har en enorm potential som plats, men det kräver ett proaktivt och offensivt arbete. Inget händer av sig själv, säger Johan Sjökvist.

Johan Sjökvist kommer att vara anställd på 80% under resten av året för att kunna slutföra ett antal uppdrag han har i sin egen verksamhet. Från 1 januari arbetar han heltid.

Om Luleå Business Region

Luleå Business Region utvecklar kommunens arbete inom näringslivs- och destinationsutveckling. I samverkan med näringsliv, universitet och andra aktörer verkar vi för en hållbar tillväxt i Luleå. Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärker konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort för företag, organisationer och talanger. Vi bidrar till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar. Bolaget stödjer även det befintliga näringslivet med utvecklingsrelaterade frågor.