2021-01-12 10:00Pressmeddelande

Jenny Hellman lämnar Luleå Business Region för nytt uppdrag

Bild på Jenny Hellman, Vd Luleå Business RegionJenny Hellman, Vd Luleå Business Region

Efter sju år som vd för Visit Luleå AB tillträdde Jenny Hellman som vd för Luleå Business Region den 1 oktober 2019. I uppdraget ingick att genomföra bolagsförvärv av Visit Luleå AB och Luleå Näringsliv AB och att bygga upp den nya organisationen och verksamheten i det kommunala näringslivsbolaget. Nu går Jenny Hellman vidare och tillträder i mars sitt nya uppdrag som distriktschef på Skogsstyrelsen.

Luleå Business Region har idag en väl fungerande verksamhet med en tydlig strategi för att bidra till att utvecklingen av Luleå med fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar ökar.

Det har varit en fantastisk tid och ett privilegium att få bygga upp ett helt nytt bolag från grunden. Det finns idag så mycket kompetens i bolaget och alla kollegor har på ett professionellt sätt bidragit till att forma den verksamhet som nu bedrivs med full framdrift. Det är ett sammansvetsat och högpresterande team där alla brinner för Luleås och regionens fortsatta utveckling och tillväxt. Stort tack också till alla andra som bidragit på resan! Det är med varm hand och varmt hjärta som jag lämnar över stafettpinnen till nästa vd som får ta Luleå Business Region med på den fortsatta resan, säger Jenny Hellman, Vd Luleå Business Region.

Fredrik Hansson, styrelseordförande Luleå Business Region:

Jenny Hellman har gjort ett mycket bra arbete med att bygga upp Luleå Business Region och nu finns det ett fungerande bolag med bred kompetens och många duktiga medarbetare, som kommer att fortsätta arbeta för Luleås och regionens utveckling och tillväxt.

Det är alltid trist när duktiga chefer slutar, men jag har full respekt för Jennys beslut och önskar henne lycka till på sin fortsatta resa.

Luleå Business Regions styrelse startar omgående arbetet med att rekrytera ny vd och Kjell-Åke Johansson, affärsutvecklingschef, kliver in som t.f. Vd under pågående rekrytering.

Frågor hänvisas till:

Fredrik Hansson
styrelseordförande Luleå Business Region

Om Luleå Business Region

Luleå Business Region utvecklar kommunens arbete inom näringslivs- och destinationsutveckling. I samverkan med näringsliv, universitet och andra aktörer verkar vi för en hållbar tillväxt i Luleå. Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärker konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort för företag, organisationer och talanger. Vi bidrar till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar. Bolaget stödjer även det befintliga näringslivet med utvecklingsrelaterade frågor.