2020-03-30 08:00Pressmeddelande

Finnkampen till Luleå 2021 och 2022

Bild: Svenska damlandslaget innebandySvenska damlandslaget innebandy

Svenska Innebandyförbundet har utsett Luleå som värdstad för Finnkampen - ett av de största arrangemangen inom svensk innebandy. Det är ett fint erkännande för Norrbottens Innebandyförbund samtidigt som luleåbor och norrbottningar får uppleva alla fyra svenska landslag i innebandy inom loppet av ett år under februari 2021 och 2022.

Finnkampen är ett prestigefyllt arrangemang där världsbästa dam-, herr och juniorlandslag möts. Norrbottens Innebandyförbunds ordförande, Conny Björnfot startar nu upp arbetet med att leverera ett förstklassigt arrangemang och säger:

Det här betyder väldigt mycket för innebandyn i Norrbotten. Det finns ett stort intresse kring innebandyn här och att vi kan få hit världens bästa spelare kommer självklart att höja intresset för innebandyn ännu mer.

Det är en målinriktad samverkan mellan RF-SISU Norrbotten, Norrbottens Innebandyförbund, Luleå Business Region och Luleå kommun som lett till att Luleå fått förtroendet att arrangera Finnkampen.

Jag är stolt över det arbete som alla inblandade lagt ner på kort tid för och över det fantastiska jobb som Norrbottens Innebandyförbund gjort med ansökan. Innebandy är en modern sport som är tillgänglig för många så det är glädjande för hela Luleås idrott att vi får möjlighet att ta del av innebandy på landslagsnivå i Luleå Energi Arena, säger Birgit Öhlund evenemangsstrateg och affärsutvecklare på Luleå Business Region.

Katarina Halvardsson, distriktsidrottschef på RF-SISU Norrbotten fortsätter:

Norrbotten har ännu en gång visat att vi är en evenemangsregion att räkna med. Kampen om att få arrangera internationella och nationella idrottsevenemang är knivskarp. När idrottsrörelsen, kommuner och destinationsbolag samverkar ökar vi möjligheterna till att både stora och små arrangemang förläggs hit upp.

Evenemang som Finnkampen är viktiga då de ger länets ungdomar möjlighet att se idrottsstjärnor på nära håll, det för människor närmare varandra och har betydelse för länets besöksnäring. Evenemang skapar drömmar och lägger grunden för att vilja idrotta hela livet.

Vi är glada och stolta över att arrangemanget kommer till Luleå. Det betyder mycket för tillväxten och attraktiviteten för kommunen, avslutar Lenita Ericson, kommunalråd Luleå kommun.

Fakta

Kamperna mellan Sverige och Finland är klassiska ända sedan den första Finnkampen 1999 och bygger på en lång tradition av kamp mellan två grannländer som älskar att tävla mot varandra.

6-7 februari 2021 avgörs Finnkampen för herrlandslaget och U19-herrlandslaget.
5-6 februari 2022 avgörs Finnkampen för damlandslaget och U19-damlandslaget.

Finnkampen i Luleå beräknas generera cirka 500 gästnätter.

Om Luleå Business Region

Luleå Business Region utvecklar kommunens arbete inom näringslivs- och destinationsutveckling. I samverkan med näringsliv, universitet och andra aktörer verkar vi för en hållbar tillväxt i Luleå. Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärker konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort för företag, organisationer och talanger. Vi bidrar till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar. Bolaget stödjer även det befintliga näringslivet med utvecklingsrelaterade frågor.

Birgit Öhlund
Affärsutvecklare, evenemang