2021-03-29 05:30Pressmeddelande

Delade erfarenheter paketerade i ledarskapsverktyg för rekrytering

Mikael Nilsson, Vd Relitor och Ulrica Magnusson, projektledare Luleå Business Region. Foto: Jimmy Edlund, Burban StudiosMikael Nilsson, Vd Relitor och Ulrica Magnusson, projektledare Luleå Business Region. Foto: Jimmy Edlund, Burban Studios

Fjorton Luleåföretag  från olika branscher har testat en gemensam metod för att stärka sitt arbetsgivarevarumärke och rekrytera systematiskt, med sikte på att möta framtida kompetensbehov. Nu har metoden paketerats och är redo att användas och vidareutvecklas av fler.

Arbetet har skett inom ramen för pilotprojektet Framtidssäkrad Kompetensförsörjning som drivits av Luleå Business Region. Metoden är framtagen av och har letts av konsultbolagen Arnqvist & Sivenbring och DARE Consulting.

Att dela erfarenheter och insikter över branschgränser har varit en viktig utgångspunkt under utbildningsprogrammet, som pågått i sex månader. Ulrica Magnusson, projektledare på Luleå Business Region menar att Framtidssäkrad kompetensförsörjning kom rätt i tiden:

– De träffar som ägt rum har gett tillfälle att under pågående pandemi skapa nya kontakter och stärka sitt nätvkerk. Under arbetets gång har deltagarna verkligen lyft blicken från sin egen bransch för att mötas i gemensamma frågor kopplat till kompetensförsörjning.

Varje företag har jobbat med att ta fram en egen strategi för kompetensförsörjning. Med hjälp av en självskattningsmodell har de kartlagt alla delar av sitt arbetsgivarvarumärke och identifierat utvecklingsbehov.

Mikael Nilsson, vd på Relitor är en av deltagarna:

– Det har varit ett bra grepp stärka oss som ledare så att vi blir kunniga arbetsgivare. När man börjar i den änden blir det också lättare att arbeta strukturerat med företagskultur, medarbetarutveckling och kompetensförsörjning. Det har hela tiden varit högt till tak och funnits en öppenhet mellan oss deltagare som har gjort att utfallet har blivit så bra. Under resans gång har vi byggt upp tillit och förtroende sinsemellan och det har varit en framgångsfaktor.

Paketeringen av Framtidssäkrad kompetensförsörjning finns att ta del av på Luleå Business Regions hemsida och ska ses som ett grundmaterial att ta del av i sitt eget arbete med rekrytering och utveckling av sitt arbetsgivarvarumärke.

– Jag hoppas att paketeringen av Framtidssäkrad kompetensförsörjning kan vara till hjälp för fler företag att komma längre i sitt arbete med att vara en attraktiv arbetsgivare och bli mer konkurrenskraftig på marknaden, avslutar Ulrica Magnusson.

Luleå Business Region har en pågående upphandling av nya utbildningsleverantörer för en ny utbildningsomgång av Framtidssäkrad kompetensförsörjning

Kontakt:

Ulrica Magnusson
Luleå Business Region

Mikael Nilsson
Relitor

Representerade företag och branscher:

Org./Företag/

Åive AB

Livsmedel

Om Luleå Business Region

Luleå Business Region utvecklar kommunens arbete inom näringslivs- och destinationsutveckling. I samverkan med näringsliv, universitet och andra aktörer verkar vi för en hållbar tillväxt i Luleå. Luleå Business Region driver insatser för att öka Luleås attraktionskraft och stärker konkurrenskraften som destination, arbetsmarknad och etableringsort för företag, organisationer och talanger. Vi bidrar till fler jobb, branscher, besökare, investeringar och etableringar. Bolaget stödjer även det befintliga näringslivet med utvecklingsrelaterade frågor.