2021-03-23 07:52Pressmeddelande

Upplev Botkyrka visar positivt resultat trots pandemin

Kajakpaddling på Lida Friluftsgård. Foto: Linda ÅkerbergKajakpaddling på Lida Friluftsgård. Foto: Linda Åkerberg

Upplev Botkyrka rapporterar en vinst på 611 tkr för 2020 efter att ha betalat tillbaka det statliga stödet för korttidspermitteringar. Resultatet kommer bland annat efter oväntat hög efterfrågan och beläggning på företagets kommersiella lokaler.

Upplev Botkyrka rapporterar en vinst på 611 tkr (57tkr) för 2020. Samtidigt gick omsättningen ner från 57 mkr till 50 mkr efter att evenemang ställts in på grund av pandemin.

2020 blev ett år skilt från alla andra. Innan pandemin stängde ned de flesta planerade evenemangen så hann Subtopia med cirkusfestivalen Cirkusmania, och Hågelbyparken genomförde en del barnteater. Vissa evenemang gick att anpassa till gällande restriktioner, en del genomfördes istället digitalt, men i övrigt fick det mesta ställas in.

Efterfrågan på Subtopias kommersiella lokaler ökade dock, bland annat med fler tv-inspelningar. Besöksantalet på både Lida och Hågelbyparken ökade också markant då bägge blev tillflyktsorter under en sommar med pandemi. På Lida strömmade besökare ut i naturen som aldrig förr och det noterades ett besöksrekord under sommaren.

– Vi fortsätter att leverera samhällsnytta till medborgarna och människor utanför Botkyrka. Under 2020 tror jag att detta har varit extra viktigt. På Lida och i Hågelbyparken har vi exempelvis haft fler besökare under sommaren än ett normalt år, säger VD Krister Kalte.

Under året permitterades också sju medarbetare på Subtopia kopplade till den kommersiella verksamheten. Men permitteringarna avbröts när förfrågningarna och intäkterna ökade och bolaget återbetalade senare hela stödet.

– Jag är så glad att vi lyckats attrahera Botkyrkaborna till våra verksamheter trots reducerade aktiviteter på grund av pandemin, säger bolagsordförande Inger Ros. Det är också glädjande att vi lyckas göra ett så bra resultat och dessutom efter att ha betalat tillbaka det statliga stödet för korttidspermitteringar.

Kontaktpersoner:

Krister Kalte, VD 0708-861305, krister.kalte@hagelby.se

Inger Ros, Ordförande 073-9145124, inger.ros@tumba.hjart-lung.se

www.hagelby.se

www.lida.se

www.subtopia.se

Om Lida

Lida är den stadsnära skogen, en plats där man både kan finna lugnet och det enkla äventyret. Vid anrika Lida Friluftsgård finns 35 km motions- och skidspår, stigcykling, höghöjdsbana, skid- och pulkabacke, sjö med skridsko- och badmöjligheter, vandringsleder och stigar. Dessutom finns gym, bastu, friluftsgolf, grillplatser, värdshus och övernattningsmöjligheter i vandrarhem, stugor, vildmarksstuga eller vindskydd. Varje år besöks Lida Friluftsgård av ca 300.000 besökare som söker avkoppling, friluftsliv och motion i naturen. Botkyrka kommun äger friluftsgården sedan 1989 då Lida köptes av Stockholms stad. Sedan 2005 drivs Lida Friluftsgård av Upplev Botkyrka AB, ett bolag som ägs av Botkyrka kommun. I bolaget ingår även Subtopia och Hågelbyparken. Upplev Botkyrka AB ansvarar för drift och utveckling av friluftsgården och tillhörande markområden. 2019 omsatte bolaget 57 miljoner kronor och Lida har 9 st anställda, varav 7 är män och 2 kvinnor. Bolaget har en styrelse bestående av 7 ledamöter inkl. ordförande, vice ordförande och 7 suppleanter, vilka utses av Botkyrka kommunfullmäktige.