2021-09-16 07:47Pressmeddelande

Upplev Botkyrka lanserar webbplats och grafisk profil

Nyhet från Hågelbyparken, Lida Friluftsgård och Subtopia
Nu lanseras en ny webbplats där det kommunalägda aktiebolaget Upplev Botkyrka visar upp sin verksamhet som innefattar såväl folkpark och friluftsliv, som kultur och entreprenörskap.

Upplev Botkyrka samlar tre av kommunens populäraste besöksmål: Hågelbyparken, Lida Friluftsgård och Subtopia. Tillsammans ger de tre platserna en härlig bredd av upplevelser och aktiviteter till botkyrkabor och besökare från övriga delar av Stockholmsregionen.

Vid årsskiftet beslutades att Upplev Botkyrka skulle få en ny grafisk profil och en egen webbplats som visar upp den bredd och mångfald av verksamhet som ryms inom bolaget. Så här säger Upplev Botkyrkas VD Krister Kalte om beslutet:

- Efter att de två bolagen Hågelbyparken och Upplev Botkyrka gick ihop var det viktigt att skapa en gemensam identitet för att samla enheterna Hågelbyparken, Lida Friluftsgård och Subtopia under ett namn och varumärke - Upplev Botkyrka.

Som samarbetspart i projektet valdes Studio Daniela Juvall som tidigare bland annat skapat Subtopias visuella identitet:

- Det här var ett roligt och utmanande uppdrag. Bolaget rymmer så många värden som  ska speglas i den visuella profilen. Det kreativa, välkomnande, samhällsnyttiga och framförallt stoltheten över platsen Botkyrka.

På webbplatsen finns bland annat kalendarium och inspiration från bolagets tre platser samt bolagsinformation. Så, varsågod - här är upplevbotkyrka.se

Om Lida

Lida är den stadsnära skogen, en plats där man både kan finna lugnet och det enkla äventyret. Vid anrika Lida Friluftsgård finns 35 km motions- och skidspår, stigcykling, höghöjdsbana, skid- och pulkabacke, sjö med skridsko- och badmöjligheter, vandringsleder och stigar. Dessutom finns gym, bastu, friluftsgolf, grillplatser, värdshus och övernattningsmöjligheter i vandrarhem, stugor, vildmarksstuga eller vindskydd. Varje år besöks Lida Friluftsgård av ca 300.000 besökare som söker avkoppling, friluftsliv och motion i naturen. Botkyrka kommun äger friluftsgården sedan 1989 då Lida köptes av Stockholms stad. Sedan 2005 drivs Lida Friluftsgård av Upplev Botkyrka AB, ett bolag som ägs av Botkyrka kommun. I bolaget ingår även Subtopia och Hågelbyparken. Upplev Botkyrka AB ansvarar för drift och utveckling av friluftsgården och tillhörande markområden. 2019 omsatte bolaget 57 miljoner kronor och Lida har 9 st anställda, varav 7 är män och 2 kvinnor. Bolaget har en styrelse bestående av 7 ledamöter inkl. ordförande, vice ordförande och 7 suppleanter, vilka utses av Botkyrka kommunfullmäktige.