2023-10-17 08:30Pressmeddelande

Kommunikatören – en omdiskuterad spelare i demokratins tjänst

Om det inte vore för oss

Titel: Om det inte vore för oss – kommunikatörer i demokratins tjänst
Författare: Johanna Lindell och Caroline Thunved

Utgivningsdatum: 28 november 2023

För att alla medborgare ska kunna vara delaktiga i ett demokratiskt samhälle krävs att de har information om vad som händer och på vilket sätt de förväntas delta. Men vem är det som ger oss den informationen? Johanna Lindell, VD på fackförbundet DIK, och Caroline Thunved, VD och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, djupdyker i kommunikatörens roll och ställer sig frågan: vilken betydelse har den i ett demokratiskt samhälle?

Bland de många yrkespersoner som ser till att det demokratiska samhället fungerar är kommunikatören ofta en doldis. Vad de gör kan tyckas oklart för såväl beslutsfattare som gemene man. Det är dock lätt att ha en åsikt om.

I Om det inte vore för oss möter läsaren 13 personer som jobbar med vitt skilda kommunikationsuppdrag, men alla i demokratins tjänst. De jobbar på arkiv, myndigheter, teatrar, kommuner och ser till att vi som medborgare har tillgång till det som krävs för att ta del av samhället. I texterna uttrycker de med egna ord vilka utmaningar de ser i dagens samhällsutveckling, och resonerar kring på vilket sätt de som kommunikatörer kan se till att utvecklingen går åt rätt håll.

Med den här boken vill vi ge röst åt några av alla de kommunikatörer som varje dag upprätthåller det samhälleliga kontraktet genom att se till att alla som bor i Sverige har tillgång till den information som de har rätt till. Jag hoppas att den en gång för alla kommer att döda debatten om att kommunikatörer inte behövs i offentlig sektor. En viktig ögonöppnare för mig var hur stor fråga otillbörlig informationspåverkan har blivit för kommunerna på flera håll, säger Johanna Lindell, VD på fackförbundet DIK.

Kommunikatör är ett yrke som verkar på frontlinjen av vår tids utveckling, ett yrke som är ständigt aktuellt och viktigt. Inom offentlig sektor bär de dessutom en extra dimension: möjliggörare till att leva i en demokrati. Vi ser idag att demokratier över hela världen backar, så även i Sverige och därför är den här boken viktig som en motpart till det. Vi vill genom boken lyfta alla de kommunikatörer som varje dag gör ett fantastiskt jobb utifrån vår grundlag, för oss och för demokratin, säger Caroline Thunved, VD och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.

I boken intervjuas:

• Magdalena Casteryd, kommunikationschef Uppsala kommun
  • Johanna Wiechel Steier, kommunikationsdirektör Region Halland
  • Johan Ehrning, kommunikationsansvarig Akademiska sjukhuset i Uppsala
  • Kalina Wallenberg, marknadschef Västerbottensteatern
  • Evelina Nilsson, marknadskommunikatör på det kommunägda Kulturhusbolaget
  • Susanna Uppling, kommunikationschef Stockholms stadsarkiv
  • Ingrid Persson, kommunikationschef Malmö universitet
  • Varg Gyllander, fd pressansvarig hos Rikspolischefen
  • Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör Arbetsförmedlingen
  • Mia Wadmanenhetschef med ansvar för planerad kommunikation Folkhälsomyndigheten
  • Magnus Hjorth, generaldirektör Myndigheten för psykologiskt försvar
  • Pascal Tshibanda, kommunikationsdirektör Botkyrka kommun
  • Silvia Ernhagen, fd kommunikationschef Forum för Levande historia

Intervjuerna efterföljs av slutord från Lars Nord, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Om det inte vore för oss kommer ut på Leopard förlag den 28 november.

OM FÖRFATTARNA
Caroline Thunved är VD och Generalsekreterare för Sveriges kommunikatörer. Hon är en flitigt anlitad föreläsare och har jobbat på byråer och varit kommunikationschef på en rad olika organisationer.

Johanna Lindell är VD på Fackförbundet DIK och har lång erfarenhet av påverkanskommunikation inom flera organisationer. Hon har tidigare skrivit boken Det svenska missnöjet (Bokförlaget Atlas).

FÖR MER INFORMATION
Vänligen kontakta: Emelie Carrfors, kommunikationsansvarig: emelie@mimadre.se
Läs mer om böcker och upphovspersoner på leopardforlag.se

Om Leopard förlag

Leopard förlag ger ut böcker med inriktning på reportage, debatt, historia och populärvetenskap, samt skönlitteratur, företrädesvis från Afrika och Asien. Vi tror att böcker är ett oöverträffat sätt att förstå andra människor och vi vill att vår utgivning ska spegla samhällsutvecklingen i Sverige och i världen. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Edward Snowden, Mattias Gardell, Pierre Schori, Susan Faludi, Maria-Pia Boëthius, Maryse Condé, Assia Djebar och Lo Kauppi.

Emelie Carrfors