2019-07-05 06:58Pressmeddelande

Pressträff - Möt Hallands akademis pristagare 2019!

Pressträff 9 juli kl 11.30, Halmstads slott.

Landshövding Lena Sommestad hälsar er välkomna att möta Hallands akademis pristagare 2019. Vid pressträffen presenteras priser och pristagare; med möjlighet till fotografering och enskilda intervjuer efter önskemål.

Pristagarna

Hallands Stora Akademipris på 100 000 kronor tilldelas i år Rickard Söderberg, operasångare och samhällsdebattör med rötter i Halmstad. ”En stor artist som med kärlekens kraft förenar konstnärsskap och samhällsengagemang.”

Hallands Akademis Bertebos-pris, 50 000 kronor, tilldelas Per Carlsson och Catarina Arvidsson, Steninge kuststation. De får priset för att de ”med havregrynsgröt av högsta klass har uppmärksammat och synliggjort en klassiskt halländsk råvara, havren. I Steninge vid Kattegattsleden har de skapat en oas för besökare, i Alf Hambe-land”.

Hallands Akademis Pris till Olof von Dalins minne, 50 000 kronor, tilldelas Lars Classon, manusförfattare och regissör, Falkenberg. Han får priset ”för sin förmåga att med varsam hand förvalta, förnya och utveckla den folkliga teaterkonsten i Halland.”

Anmälan till Barbro Odelberg, b_odelberg@hotmail.com eller 070 - 299 03 32

Om Hallands Akademi

Hallands Akademi bildades den 23 november 1998 med syftet att "sprida glans och ljus över den halländska vitterheten, främja halländsk identitet och sammanhållning samt understödja forskning och utveckling i Halland."

Sponsorer av akademins priserår 2019  är Länsförsäkringar i Halland (Hallands Stora Akadempris); Bertebos stiftelse (Hallands Akademis Bertebos-pris); och Falkenbergs sparbank (Hallands Akademipris till Olof von Dalins minne).

Om Länsstyrelsen i Hallands Län

Länsstyrelsen är en statlig myndighet som finns nära människorna i varje län. Vi är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Landshövdingen är chef för Länsstyrelsen och har i uppdrag att följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov. På Länsstyrelsen Halland är vi ca 190 medarbetare som arbetar med de här frågorna. Under alla år som länsstyrelsen funnits som myndighet har dess roll och uppgifter förändrats genomgripande. Verksamheten spänner över stort område. Länsstyrelsens viktigaste arbetsuppgifter har blivit att främja länets utveckling på invånarnas villkor utifrån uppdraget från regeringen och den av svenska folket valda riksdagen.

Niklas Glans
Niklas Glans