2019-07-01 08:45Pressmeddelande

Pressinbjudan - Slottsvisning med krydda av 1600-tal

Media bjuds in att gå med på guidad historievisning av Halmstads slott - en visning kryddad av 1600-tal.

Sedan det invigdes 1619 har Halmstads slott varit ett levande slott, där det danska blandats upp med det svenska. Tjänstefolk, kungligheter och kultur har samsats med krig, oro och dåliga tider. Välkomna på en guidad tur genom 400 år av slottshistoria.

Just nu står ett dignande festbord med 1600-talets läckerheter dukat på slottet. Utställningen har satts upp av Hallands Kulturhistoriska museum och innehåller förutom rekonstruktionen av det dukade bordet, flera uppsättningar av tidsenliga kläder. De guidade visningarna i slottet som hålls av Hallands konstmuseum.

Media är välkommen att delta på visningarna av slottet:

Idag måndag 1 juli kl.13.00 eller

Imorgon tisdag 2 juli kl.13.00

Samling vid porten in till Halmstads slott.

Läs mer kring utställningen med det dukade 1600-talsbordet

Om Länsstyrelsen i Hallands Län

Länsstyrelsen är en statlig myndighet som finns nära människorna i varje län. Vi är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Landshövdingen är chef för Länsstyrelsen och har i uppdrag att följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov. På Länsstyrelsen Halland är vi ca 190 medarbetare som arbetar med de här frågorna. Under alla år som länsstyrelsen funnits som myndighet har dess roll och uppgifter förändrats genomgripande. Verksamheten spänner över stort område. Länsstyrelsens viktigaste arbetsuppgifter har blivit att främja länets utveckling på invånarnas villkor utifrån uppdraget från regeringen och den av svenska folket valda riksdagen.

Kommunikatör
Martina Eilind