2019-05-07 07:35Pressmeddelande

Familjedagar och äventyr på hållbart vis

Vill ni få en förhandsvisning inför Morups Tånge-dagen? Det är en familjedag den 11 maj med fågelguidningar och möjlighet att gå upp i fyren och njuta av utsikten.

Aktiviteten är en del i aktivitetsprogrammet i naturreservaten. 10 000 hallänningar deltog förra året i våra aktiviteter. Vi erbjuder i år 130 aktiviteter från norr till söder i Halland och de är gratis för allmänheten.

Nu är det hållbart som gäller
I år har vi en stor nyhet. Vi har lagt om programmet så att alla årets aktiviteter ska kunna nås på ett hållbart sätt. Vi har lusläst busstidtabellerna och letat efter nya naturreservat att lyfta fram som är lätta att nå med buss. I vissa fall har vi anpassat tiderna för att bättre stämma med busstidstabellen. I övrigt har vi markerat om det är lätt att ta sig med cykel eller ordnat samåkning. I Morups Tånge-fallet så hoppar vi av vid hållplats Glommen.

Vi föreslår att vi träffas i naturreservatet på förmiddagen nu på torsdag den 9:e maj. Vi tar bussen dit, häng gärna med eller möt upp oss på busshållsplatsen så berättar vi mer.

Hör av er om ni är intresserade till Sofie, 010-224 33 63, sofie.tedenstad-svebring@lansstyrelsen.se

Mer om hela programmet finns på vår webb.

Om Länsstyrelsen i Hallands Län

Länsstyrelsen är en statlig myndighet som finns nära människorna i varje län. Vi är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Landshövdingen är chef för Länsstyrelsen och har i uppdrag att följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov. På Länsstyrelsen Halland är vi ca 190 medarbetare som arbetar med de här frågorna. Under alla år som länsstyrelsen funnits som myndighet har dess roll och uppgifter förändrats genomgripande. Verksamheten spänner över stort område. Länsstyrelsens viktigaste arbetsuppgifter har blivit att främja länets utveckling på invånarnas villkor utifrån uppdraget från regeringen och den av svenska folket valda riksdagen.