2024-03-26 13:11Pressmeddelande

Vistelseförbud hävs från Norjeboke till Sibben

Länsstyrelsen Blekinges logga

Länsstyrelsen har beslutat om att häva vistelseförbudet i ytterligare delar av det oljedrabbade området i Sölvesborgs kommun. Beslutet gäller från den 27 mars.

Från och med i morgon onsdag den 27 mars är det åter tillåtet att vistas i kustremsan mellan Norjeboke och Sibben i Sölvesborgs kommun. Avspärrningsband och skyltar kommer att tas ner inom kort.

Vistelseförbud för allmänheten gäller fortfarande från strax söder om Sibben och söderut ned till Krokås samhälle och dessutom på öarna utanför Norjeboke. Exakt vilka områden som fortfarande omfattas av vistelseförbud framgår av den bifogade kartan, se nedan.

Beslutet är fattat med stöd av ordningslagen efter samråd med Sölvesborgs kommun. Vår bedömning är att det är fara för liv och hälsa att vistas i det oljedrabbade området. Allmänheten uppmanas att vara fortsatt uppmärksam och rapportera in olja till Sölvesborgs kommun.

Söndagen den 22 oktober gick en passagerarfärja på grund i Pukaviksbukten. Fartyget läckte olja som nådde land samma dag. Sedan dess har det bedrivits ett omfattande saneringsarbete.

Föreskriften hittar du på vår webbplats

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Elisabeth Petersson
Elisabeth Petersson